AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.061

Var exakt finns remote (vita) kabeln bak E46?

Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Några tips? Skall montera sub i helgen och behöver remotekabeln från antennförstärkaren. Vet dock ej exakt var den sitter.
/Janne

Surf Or Die!!!
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Till vänster i bagaget bakom hjulhuset.
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
OK, tack. Skall leta där.
/J

Surf Or Die!!!
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Har hittat den. På coupén finns den vita remote+ -kabeln i ett kabelknippe bakom vänstra baksäteshörnan, framför hjulhuset. Man får demontera innerpanelerna vänster sida i bagaget samt vänstra hörnet på baksätet. Man hittar även en dedikerad jordpunkt på baksidan av hjulhuset, ganska praktiskt.
/Janne

Surf Or Die!!!
Oa
8
Oasis
320i -01
Gammal tråd men det här kan va matnyttigt, så jag dunkar in det.

På min E46 320i sedan -01 är det mörkgrå/lila som fungerar som remote. Finns i samma kabelknippe som den ovan nämnda vita/lila.

Monterade min sub för ett par veckor sedan och använde den vita kabeln, som alla andra verkar använda. Det resulterade i ett mycket konstigt beteende!

Följande inträffade:
1. När jag först kopplat ihop allt och steget startade skickade det ut en monton ton på full styrka. Fick slänga mig ner i kofferten och rycka jorden.
2. Kollade mina kopplingar och testade sedan igen, utan att ha ändrat något. Den här gången genom att även starta motorn, då fick jag flatline i 15 sekunder. När strömmen sedan kom tillbaka började brölet.
3. Samma procedur igen, då startar bilen men inte steget.
4. Höll på så i två timmar. Matning och jord var efter konstens alla regler och jag fattade noll. Så jag tröttnade tillslut och slängde igen bagageluckan, då startade fanskapet och spelade som den skulle!

Visade sig att steget var konstant på även utan tändningen påslagen, fram till dess att jag låste och larmade bilen. Upptäckte sen att om jag hade förardörren öppen och sen dunkade till med handen strax ovanför B-stolpen, så fick steget panik och öste järnet, fast bilen var avstängd. Detta inträffade bara vid dunk ovan den stolpen, ingen annan stans. (?!)

Det här är över mitt förstånd, kan någon förklara vad jag kan ha kopplat in mig på?! Tänkte först att det var kretsen som visar i instrumentpanelen om bagageluckan är öppen. Men sen upptäckte jag det där med B-stolpen, och då var luckan stängd.

I vilket fall som helst så har jag nu kopplat remote på den grå/lila kabeln och allting fungerar precis som det ska nu. Steget slår av/startar när det ska och brölet är borta. Ledsen för långt inlägg, men oj vad frustrerad jag var.

Tacksam för en lektion!
Oa
8
Oasis
320i -01
Uppdatering av mitt ovanstående svar.

Varianten jag beskrev fungerade bra ett tag men visade sig va något inkonsekvent, så jag gav mig på det en gång till och löste det.

Enkelt förklarat så plockade jag bort baksätets vänstra ryggsidostöd och kåpan som sitter på C-stolpen (med läslampan), där sitter kabelhärvan innehållandes den vit/lila kabeln som går upp mot antennförstärkaren i C-stolpen. I kofferten plockade jag bort den vänstra "tygsidokåpan". Remoten drog jag sedan in till kabelhärvan via ett genomföringshål beläget nere i koffertens vänsterhörn. Kopplade in mig på kablen och sedan har det fungerat klockrent i två månader nu.

Vit/Lila bak i kofferten är min nemesis!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.