AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
11.202

X5 E70. Fel: Aktiv styrning + 4x4 + parkerings assistent

Sida 2 av 2
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Detta låter bisarrt, innan du godkänner jobb för 40´ till så få en second opinion av nån annan verkstad! Om inte annat så fråga om det skulle kunna gå delvis på goodwill?

Såg att du fått mer svar på din andra tråd, har du samma felkoder?:

"This is what my work order states as the troubleshooting...

4x4, ABS, DSC lights are on. Interrogated fault memory. vtg fc 5208 : supply servomotor, vtg 52D1: incremental transducer in servomotor supply, vtg 54C9, temp sensor. several message faults stored in other control units. followed test plan. checked signals to vtg servomotor, signals ok. cleared faulty memory. vtg fault 5208, 52D1 return immediately after starting engine. fault 5208 is present. checked power supply to vtg motor. found loose pin #1 in vtg plug. pin is pushed back when connecting plug. secure pin in plug. cleared fault memory. road tested. faults do not come back.

interestingly, even though the issue here was a loose pin, it did prevent my AWD from working. It's like the AWD saw error messages and thought it best to disable itself. lots of of fun being stuck at the bottom of my driveway in a snowstorm in a two week old X5! Been great ever since tho!

Good luck to you!"

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Delen kostar knappt 1900$, om du köper den från US så borde den totalt med frakt, moms och tull max kosta 20.000 SEK...:

Länk
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Tyvärr tror jag inte det är rätt växel du länkat till. Med aktiv styrning så är det en annan växel med en el-motor i.

Jag skulle börja med att kolla om den har den modifierade prismat i styrvinkelgivaren. Min 535D -07 hade inte det och det gav felindikationer att aktiv styrning var inaktiv och behövde initieras. Det skall vara en grön prick klistrad på kåpan till elektroniken för styrvinkelgivare mm om den är moddad (Sitter bakom ratten). Det är bara ett litet prisma som byts, tror det kostar 700kr eller nått. Har du vanlig nyckel som vrids om så måste hela boxen bytas om det är felet och den inte är moddad.
Pe
8
Perra X5
X5 4.8l E70 -07
Rob_t_j72:

Jag håller med dig med att få ett andra utlåtande. Dock är det så att dom redan har bytt ut styrdonet då detta också gav felkoder samt att kylfläkten på styrdonet va trasig. Efter bytet kunde dom konstatera att styrväxeln behövde bytas.

Detta känndes ju sådär bra med tanke på att den kostade 40 lök med byte. Då kom vi överens om att om dom har fel gällande denna felsökning, ska jag inte bli skylldig en enda krona. Detta på grund av att dom har lagt ner mycket tid på att komma fram till dessa två fel på bilen, och känner sig säkra på detta felet.

Dom kunde även ge mig ett netto pris på styrväxel och min totala kostnad kommer att hamna på 54000kr, detta är inkl felsökning, styrdon (21000), programmering, styrväxel.

Jag ser det som en lösning som får fungera för mig i dagsläget. Om dom har rätt betalar jag 54 lök och min bil är lagad. Har dom fel så betalar jag inget, inte ens för felsökningen, men jag står där utan en lagad bil och kan då ta bilen för att få ett andra ulåtande från en annan verkstad. Jag kan även meddela dom att det inte är styrväxeln eller styrdonet.

Gällande den andra tråden som du har tipsat mig om innan, så vet jag inte om det handlar om samma fel. Det är extremt likt mitt case, men enl BMW fungerar min 4WD och efter bytet av styrdonet har jag bara felindikationer på styrväxeln.

Jag bad även teknikerna på BMW att kolla detta med Lose Pin VTG, och förklarade att det verkade vara samma felindikationer. Men verkar inte ha tycket att detta kan vara felet på min bil.

Det enda som känns helt fel med att byta styrväxeln är att jag inte förstår hur den kan ge en felkod. Men efter att ha läst va d Robert J skriver så verkar det ju som att min styrväxel har en elektronisk funktion eftersom jag har aktiv styrning. Om den har gått sönder, så kanske det kan vara det som är felet, samt anledningen till att den kostar så in i helvetes mycket pengar.

På Måndag tror jag att min bil ska vara "lagad", dom skulle höra av sig då i alla fall. Jag återkommer då och uppdaterar med hur det har gått.

Jag tackar för all hjälp hitils.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Denna är det han skall ha Länk

Dock så ser det ut som det finns utbytes and motorn är separat del.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Självklart skulle jag lyckas länka till fel styrväxel, den som RobertJ länkar till verkar det vara. Men det verkar som om de listade AFS-styrväxlarna är avslutade allihopa?

Du verkar ha fått en mycket bra deal PerraX5!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.