AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
11.201

X5 E70. Fel: Aktiv styrning + 4x4 + parkerings assistent

Sida 1 av 2
Pe
8
Perra X5
X5 4.8l E70 -07
Hej

Jag har nyligen köpt en BMW X5 E70, på vägen hem fick jag under samma sekund 3st felmeddelande. samtidigt som servon slutade fungera.

Felen var enl rubriken.

Jag har nu haft bilen på BMW i Göteborg och dom kan efter en vecka inte komma på vad felet är. Dom har gjort felsökning samt mätt kablar som går till styrboxen, nu befarar dom att styrboxen behöver bytas. Detta skulle gå på ca: 18000 med installation och programmering.

Finns det någon som känner igen dessa fel och kan berätta hur man ska gå tillväga?

Jag är tacksam för alla typer av förslag
Kan inte ge dig något svar beträffande felet, men om du köpt bilen av en bilhandlare är det bara att ta kontakt med dem. De bör ha lämnat garanti i ett fåtal månader från och med inköpsdatumet.
Pe
8
Perra X5
X5 4.8l E70 -07
Jag köpte bilen av en bilhandlare i Tyskland, och han anser bara att bilen är min nu lika så är problemet mitt. Han visste inte om detta problemet påstår han, och jag tror att det ligger lite sanning i det han säger.

Om man nollställer felkoderna, kommer dom tillbaka efter ca: 9 min igen. Om han hade försökt lura mig så hade felet kommit upp när jag provkörde bilen.

Jag tror att jag får klara mig själv med detta problem, BMW tar inte på sig något heller.
Be
51
Beary
X5 M50d -14
120i -19
Inget nytt tyvärr, snart är det säkerligen min tur att byta styrbox...

Jag har en motorlampa som lyser och vid första besöket böts 2 st ventiler till vevhusventilationen (1200kr). Hämtade ut bilen och på vägen hem börja motorlampan lysa igen. Vid nästa BMW-besök hittade de en felkod som inte kunde tolkas eller förklaras, denna raderades samt att de mätte upp alla givare mm (2000kr). Denna gång kom jag hem med släckt motorlampa, men dagen efter tänders den igen. Åter på besök (försök nr 3)hos BMW hittade de inget utan yrade om någon givare vid luftboxen, men hade inte gjort någon åtgärd mer än felsökt och lossat batteriet (2000kr). Lampan lyser fortfarande och nu vet jag inte vad jag ska göra, men funderar att lämna den till någon annan... De yrar om att de är tekniker och inte mekaniker längre. Oavsett är min uppfattning att de inte vet vad de håller på med, medan biltillverkarna bygger bilar för 800 000 kr som inte kan felsökas...

Hur som helst så har bilen hela tiden gått bra även fast motorlampan lyser, men det är irreterande med en lysande lampa som indikerar ett fel samt att man ska vända sig till närmaste BMW-verkstad för åtgärd...
Bilen har gått 8000 mil och är såld och regelbundet servad hos BMW i Sverige.
Lycka till för det är underbara bilar när allt är som det ska!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Hade de varit tekniker så hade de kunnat klura ut felet. Det är inte så enkelt att det är lambdasonderna?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Be
51
Beary
X5 M50d -14
120i -19
De ska vara kontrollerade, enligt uppgift...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Perra X5:

Jag tycker du ska ta bilen till en duktigare verkstad, som inte byter delar som antagligen är hela. Nån som bor i Götet kan säkert rekommendera en kunnig verkstad.

Ser också att du fått ett intressant svar på Bimmerfest:

Länk

"I had a similar problem only a few weeks after picking up my X5. It turned out to be

"Loose pin #1 in VTG Plug."

My symptoms were: Parking Brake Malfunction, X Drive Malfunction, ABS Malfunction, and I recall something like Vehicle Stabilization Malfunction."

Mvh
Pe
8
Perra X5
X5 4.8l E70 -07
rob_t_j72:

Det är väll vad man borde göra, anledningen till att jag inte har gjort det är för att dom redan är insatta i problemet. Jag vill inte börja om processen :(

Jag såg inlägget på Bimmerfest, men jag förstår inte riktigt vad han menar. Problemen han hade är ruskigt likt mina problem.

Men vad är: "Loose pin #1 in VTG Plug."
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nu kom jag på vart jag läst om VTG, det är ställmotorn till fyrhjulsdriften - nr. 10 här:

Länk

Här är tråden som jag kom ihåg:

Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Billigare ställmotor: Länk

Skulle det kunna vara glappkontakt i denna styrenhet?: Länk

Mvh
Pe
8
Perra X5
X5 4.8l E70 -07
Rob_t_j72

Tack för tipset. Det skulle kunna vara som du säger, om fyrhjulsdriften inte fungerar kanske styrning och DSC inte fungerar korrekt.

Jag ska ta upp detta med BMW så får vi se vad dom säger.

Återkommer med info om hur det går med bilen, och vad det va för fel på den.

Tack för all info och att du tog dig tid att hjälpa mig
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Samma fel på min x6a som är bärgadntill bmw solna.
Har ni mer info?
116i 199.000kr 2år Garanti
X5 4.8 850.000kr 2år Garanti

Jag brukar tänka på det här, självklart kan man inte sätta olika garantier på samma märke men det känns lite små roligt att två bilar som skiljer flera hundra tusen i pris har lika lång garanti.
Förmodar att även tyska handlare har att rätta sig efter konsumentköplagen då den är ett europeiskt påhitt. Fråga din konsumentvägledare lite eller googla, det finns en europeisk "konsumentbyrå".

Men det faktum att handlaren är ointresserad tyder på att det krävs juristhjälp för att få några reklamationer att gå vägen.
Pe
8
Perra X5
X5 4.8l E70 -07
Hej igen

Nu har bilen stått på BMW i över en månad, nästan två. BMW har idag konstaterat att det inte räckte med att byta styrdonet som kommer kosta ca 20 lök. Nu är det nämligen dax att ge sig på styrväxeln och byta ut den, styrväxeln ligger på ytligare 40 lök. Totalt kommer detta mystiska fel kosta mig mellan 60-70 tusenlappar, men då garanterar BMW att bilen kommer att fungera sen.

Går det på något sätt att lösa en ny styrväxel billigare än vad BMW själva kan lösa en? Jag tänker på om det finns någon annan fabrik som tillverkar dessa, eller om man ska försöka hitta en bättre begagnad.

Om det är någon som har några bra ideer så är ni välkomna ;)
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
Hej!

Så du menar att du köpt en 07:a utan någon form av garanti från firman i Tyskland? Trodde att man alltid fick med eurogaranti av firmor i tyskland.

Är inte detta något du kan ta på din försäkring? Eller dessa delar kanke inte räknas in i motorförsäkringen?

/D
Pe
8
Perra X5
X5 4.8l E70 -07
Har pratat med firman jag köpte bilen av, men enligt dom är problemet mitt nu eftersom det är jag som äger bilen. Å andra sidan vet jag att dom inte visste om felet på bilen, felet fanns inte där när jag köpte den.

Jag är inte klar med den firman än, så vi får se hur det blir.

Försäkringsbolaget tar inte kostnanden.
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
Om du letar styrväxel, kolla denna länken.

Länk
Pe
8
Perra X5
X5 4.8l E70 -07
Ingen av dom va till en 07:a 4,8l. Däremot va det ganska intressant att se priset. Hur kan dom ta 40 lök för en sak so. Kostar 8 lök begagnad, känns lite knepigt. Dessutom ger min bil en fel indikation på styrväxeln, jag kunde dock inte se någon form av elektronik på dessa styrväxlar. Vad är det som kan ge felkoder då?

BMW är säkra på att detta är felet och om det inte är det, behöver jag inte betala. Nu har det dock gått så lång tid och därför skulle jag bli mer besviken om de säger att det inte hjälpte att byta styrväxeln.
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Mitt fall programmerade dem om styrenheten bara. Nu funkar bilen om vanligt igen.
ErikJ
rent spontant känns det som din styrvinkelsensor gett upp..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.