|
|
|
|---|---|
|
Har ett bromsrör (vänster bak) som är AV, Frågan är om jag kan köra (och ja, bromsa) med bilen trots detta? Kan man "täppa till" det trasiga och köra den lille biten till verkstaden med handbroms och lite lite bromsfunktion på de andra? (självfallet inte motorväg eller stadskörning, utan ut på landsväg och ha följebil). | |
| Kläm ihop det, vik änden dubbel och kläm igen. Men åk på egen risk och jäkligt försiktigt. Betydligt lindrigare än om det varit ett av framhjulen. | |
| Om det stått och runnit, så checka nivån i behållaren också, så slipper du få i luft i systemet i onödan. | |
| körde min e39 med för dåligt luftade bromsar och det var inte kul hände typ inget så jag skulle inte rekomendera att köra.. | |
| Du får förstås kolla så att pedalen inte bottnar p.g.a luft. Då är den farlig att köra allt över 5km/tim med. | |
|
Du kan ju tala om när du ska ut och köra och var så slipper vi andra stå ivägen när hejdaren inte funkar. Hoppas du inte mejar ner någon oskyldig på din stollefärd. Jag ber dig att bogsera till verkstaden så krockar du ju förhoppningvis bara med bilen som drar dig men ni kan ju ha kontakt via mobil/komradio medan ni bogserar och dra långsamt och med varningsblinkers på. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Man behöver väl inte överreagera, men fungerar inte frambromsarna p.g.a. luft ska man nog inte åka. En bakbroms åker ändå många bilar omkring med dagligen mellan besiktningarna, p.g.a. salt o att det kärvat ihop. | |
| Bogsera med dragstång kanske är ett alternativ... | |
| Skippa dragstången. Personbilar har inget att fästa den i som klara de dynamiska laster som även vana förare åstadkommer. På tunga fordon, med riktiga kopplingar kan man använda det om man p.g.a. bromsfel måste skruva ihop klockorna för att komma loss, men samtidigt bli bromslös. | |
|
Så här kan det t.ex. gå om man låter en bonde hänga på en kätting och dra upp en ur diket ;) Länk |
|
|
Lite väl öppna bulthål i rambalken :-) mvh/ Anders |
|
| Liten anekdot. För sådär ca 100år sedan hade jag en opel ascona, min första bil. Hade backat in i en betongvägg med draget och tryckt till regält så skiten böjt sig och bucklat bagaget. Senare samma år körde jag i diket och en televerket bil som slår i pålarna för luftledningar kom förbi. Drog upp mig i kroken och vipps så kom bilen upp med rätad krok och utbucklat bagage. | |
|
Haha! Humor! Eller som den här klassikern: Länk |
|
| Hahaha, ja det är en klassiker. Vet inte var dom var den dagen man pratade om kraftkomposanter i skolan, men dels kopplar dom ju bilen på fel sida, vilket i.o.f.s kan ha att göra med dragöglans placering, men pickupen åker ju åt fel håll på vägen :) Han hamnar ju än längre in i drivan... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.