AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.349

Motorras 320d E46 kil på vevaxeln. Någon annan?

Sk
23
Skiwalker
320d Touring -03
Som rubriken lyder så har jag råkat ut för ett konstigt motorras.
Enligt verkstaden är det troligtvis en kil som gått av på vevaxeln. Motorn går runt men kedjan står still.

Raset inträffade när jag var ute på en längre körning, hade kört 28 mil när bilen bara dog.

Någon annan som varit med om samma haveri. Motorn har gått 25000 mil. Är detta något som är vanligt?
Har varit nära ett liknande ras på en Alfa 147. Kilen som håller kamremsdrevet på plats på vevaxeln blev av någon anledning sliten så att drevet kunde vrida sig och timingen blev off. Jag han upptäcka det i tid och uppsöka verkstad innan det blev generalras.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har inte hört om det. Har drevet varit demonterat någon gång? Låter som det suttit löst och rucklat ett tag om det klippt kilen. Kanske skulle det ha varit gänglåsning på bulten som hoppats över. Tråkigt ändå. Utbytesmotor är nog det lindrigaste alternativet.
Sk
23
Skiwalker
320d Touring -03
Vet ej om drevet varit demonterat. Jag har bara kört sista 5000 milen.
Ja det lutar åt en utbytesmotor. Bra att man har lite duktiga kompisar som fixar bytet...
Sk
23
Skiwalker
320d Touring -03
Enda utbytes motorn från en -03a som jag kan hitta kostar 31500Kr och det känns rätt dyrt. Det finns flest -01 och de är typ 10000 kr billigare.

Vad skiljer det egentligen mellan motorerna? När ändrades det?

Annars överväger jag och min "personliga mekkompis" att renovera.
Han gissar på att vi kan landa på 30k då. Och det blir ju mer om man köper en motor för drygt 30k plus arbetet.
Sk
23
Skiwalker
320d Touring -03
Fungerar det att ta en motor som gått med manuell låda och sätta i min bil som har automat?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.