AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
953

Bmw 318is - 93a Manuell.

sa
3
sajjkos
Bmw 318is e36 coupe 1993 årsmodell svart
Hej jag har som sagt en Bmw 318is - 93a Manuell.

Det är så att det är min första bil och jag märker att den drar otroligt mycket bensin. Vi har 2 andra bilar hemma som båda bilarna drar hälften så mycket som min.
Bilen har varit på service där man bytt Olja och tändstift mm.

Bilen drar ca 1.8 L / mil det är inte absolut normalt den bör max dra 1.0 L / Mil om äns det.

Jag skulle vilja få tips om vad jag kan göra för att minska bränsleförbrukningen och även om något är fel på bilen.

Jag varvar sällan över 2500, max 3000 varv.
Jag kör även Eco-Driving 1,2,4 direkt efter 5an, ibland äve 1,2,3,5 jag gasar inte som sagt mycket.

Så jag vill veta vad som är fel på bilen. Jag har fått höra att jag har för stora däck det sitter 225-45-17 men hoppas verkligen att någon kan ge mig svar och hjälp skulle vara jätte tacksam..

Mvh Adam
E4
82
E46r
BMW 523ia E39 - Alpinvit
Däcken är nog inte boven i dramat,
Jag har 255-35-18 på min 320 som drar runt 1 L / milen...

Tung högerfot har jag oxå (gasar mkt)... men kommer inte upp i den förbrukningen ändå.. skummt.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag har en 518 touring och den tar ca 0,8 lit/mil blandad körning. Gasar inte så hårt och kör 1-2-3-5 så ofta jag kan. Din bil bör dra mindre bensin än min. En förbrukning på 1,8 lit/mil tolkar jag som att något är fel på bilen och inte relaterat till däcken.

Går bilen dåligt på något sätt?

Några tips: testa om din lambdasond fungerar som den skall, kolla bränsletrycket.

//Göran
sa
3
sajjkos
Bmw 318is e36 coupe 1993 årsmodell svart
Nej inget är fel den går jätte bra förrutom den höga bränsleförbrukningen..

ska kolla upp det
Os
1
OscarC
318is Coupé -93
Jag har samma problem med min 318is -93a, men som jag uppfattat det så är det bara i stan den drar så tokmycket (ca 2l/mil). När jag kör ~120 på motorväg är jag nere under litern milen.
Den luktar till och med massa bensin när man stannar, vilket den inte gjort tidigare.
Låter det också som att jag borde kolla/byta lamdasonden eller är luftfiltret eller bränsletrycket mer troligt? Hur kollar man bränsletrycket smidigast?

/Oscar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.