AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.916

Kupévärme defekt men AC fungerar.

Sc
15
Scoville
540iA Touring -01
Min -01 E39 540iA T har slutat att leverera varmluft. Jag vet att vi låg på motorvägen och körde runt 120 för jag satt bak i bilen och frugan tuffade mot Hällevik. Det blev kallt snabbt. Läste mig igenom flera inlägg på telefonen och det visade sig att på 32 grader sprutade det varmt och skönt så förmodligen inte kupésensorerna. Det luktar sunkiga strumpor då jag slår av kylningen och bara kör på utan "stjärnan". Här är ett par saker som kan hjälpa till att hitta felet.

1. När jag väljer full värme kommer det INGEN värme och ingen luft igenom utblåsen i dashen samt dörren.
2. Verkar finnas rätt mängd kylvätska och inga varningar för låg nivå.
3. Idag rörde sig nålen för temperatur sensorerna till motorn mot rött och sedan föll dom direkt till rätt temp, då kom lite varm luft ett tag.

Jag fick byta generatorn för en två månader sedan och det var nog bara en vecka eller så före vi åkte ner mot södra Sverige. Den är vattenkyld och det kan ju vara möjligt att lite silikon från tätningen där kan ha släppt? Annars vet jag inte?

Värmeventiler är ett återkommande tema tydligen men har inte hittat en tråd som hjälper mig hitta dom och så vitt jag vet finns det inga manualer att tillgå, typ Hanes, för att felsöka på 540:n. Annars cirkulationspumpen?

Skulle uppskatta lite inputs annars fryser jag ihjäl före sommaren är över!

Mvh Rasmus
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Hela klimatanläggningen går att köra diagnos på för att kolla spjäll och ventiler.
Lyssna om den lilla fläkten går i klimapanlen och se till att insugningsgallret är rent.
Värmeventilerna och cirkulationspumpen sitter här. På innerskärmen bakom servoburken. Pumpen sitter under ventilerna
Länk
Om du när bilen är kall, sätter på tändningen samt maxtemp på kliman samt några dotts på fläkten så ska värmeventilena öppna och cirkulationspumpen starta vilket hörs när den surrar, surrar den inte ta en skruvmejsel och en hammare och knacka till på den får du se om den hoppar igång.
Man måste även göra denna procedur när man luftar systemet efter att ha öppnat det, jts för att den elektrisk pumpen ska lufta ur värmesystemet så det inte bildas luftfickor där som förhindrar cirkualtionen. Man låter den stå så i ca 10 minuter innan man startar bilen efter att ha kollat att nivån är rätt i expansionskärlet för kall motor och låter den gå på tomgång tills termostaten öppnar, man varvar även upp motorn till 4000-4500 varv 4-5 ggr några minuter efter att man startat den.
Jag gissar att du har en luftficka i värmesystemet efter generatorbytet pga fusk med luftningen vlket man absolut inte får göra.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sc
15
Scoville
540iA Touring -01
Hittade denna videon för en E39 528 som verkar lovande, om allt sitter på samma ställe... :/

Länk

Har jag fattat detta rätt då på bilden?
[url=Länk
Sc
15
Scoville
540iA Touring -01
Ok, trodde jag gjorde det rätt men kanske så här då?
Länk
Sc
15
Scoville
540iA Touring -01
Trippel inlägg men...

Cirkulationspumpen fungerar perfekt. Hittar bara ett ställe att luft på och det är vid påfyllning kylaren. Finns det en andra luftnings ställen som ska tas först?

Räcker det med att köra pumpen ett tag sedan starta med luftningshålet öppet och bara kräma i vätska tills det kommer ut ur hålet? Lået lätt som en plätt! =)
Sc
15
Scoville
540iA Touring -01
Ack dessa motgångar. Visade sig att det läcker UNDER kylarvätska behållaren. Det ser ur att sitta en sensor där och förmodligen en packning som har gått. Luftningen gjorde inget nästan. Fick tillbaka lite värme men det lutar nog mot vattenpumpen nu antar jag... Nu blir det ut och leta delar, schmiedmann?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.