|
|
|
|---|---|
Mullerhawk |
Idag tvärdog min fläkt till klimatanlägningen (E39 528IA 96:a). Hade fläkten och AC´n på på nästan max idag (29 grader varm i Stockholmo). Helt plötslig tvärstannade fläkten utan att ens ha låtit konstigt eller betätt sig underligt. Det är den stora klimat anläggningen med två värmezoner och LCD display. Allt annat verkar funka, slår man på AC pumpen, så låter det. Slår man av och på fläkten så klickar det och surrar i spjällen! MEN INGEN fläkt alls! Har kollat och mätt alla säkringar med en multimeter, men alla var hela! HJÄLP - Vad kan vara trasigt, vad sitter reläer osv till fläkten! Har min anläggning samma fläktmotstånd som äldre BMW´s, eller kan det vara hela kupéfläkten som har brunnit! Och var är den fysiskt placerad?! Michael J |
|
Kan mycket väl vara fläktmotståndet. Det har pajat 2ggr för mig, som tur e har det gått på garantin. Lätt att byta, det sitter under handskfacket till vänster eller snarare bakom mittkonsollens täcksida. Ett nytt kostar 800 har jag för mig. Mvh Ingo E39 med blankpolerade 19". |
|
|
Min fläkt, automatisk klimatanläggning (stora kliman), går ner för lågt i varv. Den blåser inte så mycket som den ska när man har den på Auto. Manuellt fungerar allt mycket bra. BMW säger att det kan vara fläktstyrningen som är paj. Ska in och kolla det nästa vecka. Din har ju lagt av helt. Borde fläkten inte fungera på högsta hastighet om motståndet är trasigt? Mvh /NP |
|
|
Det kan vara många symtom på trasigt fläktmotsånd. Ett av många är att fläkten går upp och ner som en jojjo. Mvh Ingo E39 med blankpolerade 19". |
|
Mullerhawk |
Mycket riktigt var det fläktmotståndet. Fast inte på det sätt som man kan tro. Plockade ner hela skiten, tog bort handsfack och allt. Innan jag kom på hur man skulle lossa på själva motståndet gick det åt en del svett och ryggvärk (bara att dra hårt i kablarna, sitter ej med något skruv, den är dittryckt!). Kollade hela motståndet. Den har ju 5st anslutningar, så jag visste inte exact hur jag skulle mäta (Ohm) eller vilket förväntat motstånd det skulle vara. Men den verkade helt skysst. Satte tillbaka den, och vips så varvade fläkten upp i ca 2sek. Ruckade lite på kabeln, så startade fläkten! Kollade noggrannare på kontakten (har bilder som jag tänkte lägga upp som ett mecktipps!) så var den halvsmält, så jag rengjorde ordentligt, tätade upp den med epoxylim och slipade stiften med en nålfil. Monterade tillbaka allt. Och violá! It works fiiiine! Ps. Var inne på att mecka loss fläkt och allt och mäta och eventuellt byta. Motståndet kostade 680:- på BMW, och fläkten runt 1300:- beroende på modell. Arbete kostar dock fläsk när det gäller fläktbytet. Som tur är så slapp jag det. Puh! Verkar också väldigt jobbigt att göra! :) Now im a happy man! Michael J - Numera med fungerande kupéfläkt! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ett välkommet mektips blir det alla gånger för de flesta kommer nog att råka ut för det förr eller senare.Bra jobbat !! MVH Hasso |
|
Borde man inte bli lite byxis om kontakten var halvsmält eller värmeskadad på ngt sätt? Berätta inte för grannarna att du reparerat ett elfel, de kan bli rejält stygga när hela garaget brinner ned. ;) |
|
Mullerhawk |
Hehe... Jo det är ju sant.. Fast fläkmotståndet blir ju bara varmt när fläkten är igång.. Så det händer väl förhoppningsvis inte! ;) Michael |
|
Är det inte en effekttransistor istf motstånd här? Fläkten är ju steglöst reglerbar, motstånd används när fläkten har ett antal fasta steg. Transistorn blir säkert varm när man kör på halvfart eller däromkring. Hur som helst, bilder är välkomna. FP |
|
|
Hade problem med min fläkt med, gick inte ställa hastigheten på den utan den levde lite av ett eget liv på högfart ibland och ibland ville den inte alls. Efter att ha läst lite på forumet beslutade jag mig för att köra till BMW i Malmö och kolla med dem. Är det problem med fläkten så börjar man byta fläktmotstånd då denna del är billigast och det är ett mycket vanligt fel, enligt BMW. 15 minuters väntan på värkstan och ca 800kr inkl. moms senare var allting löst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.