|
|
|
|---|---|
|
När jag kör på gupp eller något liknande så blir det väldigt obekvämt, att de verkligen slår till. Tänkte fråga är det dags för att byta ut stötdämparna? Eller kan det vara fjädringarna? det är en 318i e36 | |
| Det var visst lite fel rubrik för tråden | |
|
Har du kollat dessa 2 dvs. kollat om det läcker från dämparna eller om fjädrarna är skadade? Du kan också kolla dämparna genom att trycka ner bilen så att den fjädrar den bör inte gunga mycket utan bara upp och ner ca 2 gånger dvs den ska inte studsa upp och ner hoppas du förstår vad jag menar =) annars får du skriva igen MVH Kenny |
|
|
Du kan även snabb kolla om (Står still vad den heter) bussningen som sitter mellan chassit och stötdämparen. Lätt att se om den är sönder om du följer stötdämparen upp. För då far stötdämparen upp i bagaget. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Jag tryckte ner bilen men fick trycka ordentligt för de skulle hända något. Är stötdämparen bra? Annan fråga tydligen är bilen sänkt eller de nya sommaren däcken skrapar mot chassit så fort jag kör på något gupp eller något liknande. Är det då man ska byta fjädrar för att få en standard höjd på bilen? Tar verkstäder mycket för byte av fjädrar(om de nu de som gör att bilen är sänkt). |
|
|
Om däcken tar i är hjulen kanske för stora. Det måste ju inte vara dämpare eller fjädrar som är kass. Men med tanke på det du skriver högra upp så verkar ju något vara trasigt i dämpare eller fjädring. Börja med att hitta och åtgärda det och se sedan om däcken fortfarande tar i. Då har du för stora hjul. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Ska ta och kika på det närmare senare om det är fjädrarna eller dämparna som behöver bytas. Utöver det så har däcken/fälgarna måtten 235/45/R17, köpte de från blocket och satt på en e46 tidigare. Jag antog det borde vara samma? Jag la upp lite bilder så ni kan kika på bilen om den är sänkt eller inte, skulle det vara så, om man köper "original" fjädrar så borde väl bilen höjas igen lite grann? Jobbigt med att de tar i chassit vid någon kurva eller något. bild1: Länk bild2: Länk bild3: Länk |
|
|
Däcken/Fälgarna bak är för breda, därför de tar i Bild 3. Bilen ser ut att vara sänkt också. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Vad är lösningen, höja upp bilen med hjälp av nya original fjädrar eller kommer de ändå ta i eller köpa mindre breda däck? | |
|
Som det ser ut om du vill behålla det du har på, så är det antingen starkare dämpare. Coilovers och höja upp bilen bak lite. Kan sätta dubbla fjädrar, men det är lite mekande med det och du måste ha tillgång till svets. Kör själv med detta pga mina fälgar sticker utanför med c:a 2 cm. Hur kör du egentligen? Är det fullt järn och mycket lek eller du glider mest runt? Är det mest glidande, så kan du montera på original fjädrar, så kommer bilen upp någon/några cm till. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.