AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.077

Byta avgas 320 e46

ti
124
timjoh
Bmw 330d-10 e91
Tjena vill ha lite bättre ljud ur min slöa lilla 320! Tänkte köpa en halv sats eller bygga själv, men vid lite närmre titt så ser jag att det är helt svetsat hela vägen :S

Så min fråga är då ni som bytt från katten och bak, har ni bara sågat av efter katten och sen byggt eget? (känns inte bra att såga itu ett avgas som funkar, och som troligtvis inte är billigt nytt)

Och hur många dämpare? Köra 1 simons universal sen någon DTM bak kanske?
Vill inte att den ska låta för mkt då den går slött så känns det bara jävligt dumt.
Köp delarna du behöver på Biltema. Lite billigare än Simons.

Kapa och svetsa gärna om du har möjlighet.

En oval 2,5" dämpare mitt under bilen strax innan bakaxeln finns plats för den. Antingen väljer du en Japs dämpare på slutet eller någon annan.

Den lilla biten du behöver efter Cat blir inte dyrt. Det är ju dämparen som kostar lite.

Ska du handla på Biltema, så handla med dig lite för mycket utav böjar och rör. 45 graders och 30 graders räcker gott.
Det som blir över kan du lämna tillbaks sedan.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
ti
124
timjoh
Bmw 330d-10 e91
Okej tack för svaret! men frågan är om man ska köra med en ljudämpare i mitten och sen slutdämpare? någon japs blir det inte, är en bmw ju! passar inte ;)

Men kommer jag få något fel meddelande av att byta avgas? Och är fortfarande lite sådär att kapa i original avgas!
Nej inga problem med fel meddelande.
Ska du inte använda japs utan den mer kraftiga dämparen med dubbla utblås som exempel, så behöver du inte dämparen mitt under bilen. De dämpar så pass mycket endå.

Men vill du vara säker på att den ska vara någorlunda tyst, så hade jag satt på den under bilen endå.

Inga problem att kapa i original blåset, men annars nöj dig med att kapa av sista burken och ersätt den med någon annan.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Inte om du inte tar bort katten..Om du bara vill har lite mer ljud så byt bara slutdämpen till en mer öppen såsom: eisenmann, ferrita, simons, Reimus, hamann, A/C schnitzer eller dyl. Byter du även mellanljuddämparen, så kanske det dånar lite mer.. Jag skulle kört på A/C Schnitzer, grymt snygga slutljuddämpare, men kostar lite mer iof.. Lycka till
ti
124
timjoh
Bmw 330d-10 e91
Tack för svaren! Underbart forum detta :)

Beolab: Kör du bara med utbytt slut ljuddämpare? fattade jag det rätt då? :)

Sen om man snackar att får ut mer effekt, kommer jag vinna något på att byta från katten?
Du kommer inte vinna något på att byta efter Cat mer än ett bättre ljud.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Vill du ha mer effekt, så byt grenrör, främre rör och katten sår du mer effekt. Det du byter efter katten genererar endast mer ljud, då ljuddämparna sitter längst bak, men avgasernas flöde mår bäst av nytt grenrör och racekatt, då får du ca + 10-13hk och en rivigare ton även fast du kör med org slutsystem..
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Schmiedmann har det du ska köpa för mer effekt: högflödesgrenrör inkl sportkat för 6300:-
Detta gav 20hk på en 330i tex.

Se denna länk för mer info:

Länk

Produktnummer: SCM5254

Mvh Fredrik

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Testa denna länk: Länk

BMW CS #07491
E
1.156
E
320 ci cab -04
Är uppriktigt sagt lite tveksam till man "bara" kan byta grenrör osv och totalt få mer effekt. Om man tror reklamen och lägger ihop byte av luftfilter 6-10 hk, nytt "högflödesgrenrör" +20 hk?, byte till racekat +10? hk och grövre slutrör och vassare slutdämpare +10 så får man snabbt en effektökning på 40-50 hk?. Kombinerar du däremot med att mappa motorn för din nya setup kan det möjlighen fungera. Risken är ändå att man vinner effekt och vrid på toppen och förlorar vrid någon annan stans på effektkurvan. Hur ofta kör du fullgas?

E
ti
124
timjoh
Bmw 330d-10 e91
Är sugen så klart på att få mer effekt och gasar fullt ganska så ofta, då en 320 inte är så jätte pigg så behövs det ju... Men om man köper det som va länkat med 2 kattar och grenrör passar det rakt på?

Och dom sakerna 2 sakerna som sitter på grenröret nu original är det lamdason? eller något annat.
Köp ett extraktor grenrör från tuningshop.se för c:a 2000:- till din.

En race cat från ridetech.se för 1100:-. plus en slut dämpare som du vill ha c:a 500:-.

Köp rör och en ovak 2,5" dämpare att sätta strax innan bakaxeln på Biltema (de är billigast med detta och samma som Simons som de säljer på mekonomen som exempel).

Totalt 4500:-.

Där får du inhämtat max vad du får utan att byta insug osv.

Min är bänkad med detta och det gav 40 hk extra. Nu har jag 328:a

En billig peng om du jämför med scmiedmann eller dyrare varianter.

Du behöver inte 2 stycken cattar. Bara onödigt.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Man kan aldrig multiplicera ihop olika effektökningar!

Om vi tar tex: filter 3hk + grenrör 13 hk + racekat 10hk + högfödesdämpare 5 hk = 31 drömhästar! I slutändan får du ut som max ca 15-20hk om du byter allt. Det som ger mest är grenrör o kat.

Lycka till

BMW CS #07491
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.