|
|
|
|---|---|
|
Jag köpte en BMW-scanner, klon förståss, från DealExtreme för nån vecka sen. 300.- kostade den. Fick äntligen tummen ur och gick ut och testade nyss. Det funkar perfekt under Win7 32bit. Passade även på att testa att min INPA-installation fungerade. Även den hoppade igång. Jag börjar få lite pixelfel i huvudinstrumentet, och vad jag förstår kan man programmera om ett gammalt instrument med BMW-scanner. Så det var egentligen orsaken till att jag köpte den. Så nu har jag Carsoft, INPA med NCS Expert samt BMW-scanner ifall nån behöver kolla sin bil i Gävletrakten. Anledningen till att jag kom mig för med att koppla in datorn var att höjdinställningen på båda lyktorna lagt av. Upptäckte igår att båda två pekade rakt ner och reagerade inte på knappen inne i bilen. Dom gör inte heller det där slaget upp och ner när jag slår på tändningen längre. Jag har halogenlyse, alltså utan automatisk nivåreglering, bara knappen inne i bilen. Kollade med INPA och knappen funkar och spänningen ändrade sig när jag vred på den, men spänningen till höjdmotorerna reagerade inte särskilt. Trasig LCM eller vad? Allt annat i ljusväg fungerar. Kan det vara kortis i båda motorerna? Jag har provat att rycka kontakten till en i taget, men inget händer. Skruvar jag på ratten på själva lyktorna så rör dom sig, alltså är själva justeringen hel. Har sökt, men det enda jag hittar var en kille som sa att han ena motor kärvat fast, och då la den andra av också. Eftersom jag provat att köra dom en i taget så är båda trasiga i såfall. Lite långsökt att båda pajar samtidigt, speciellt som lyktorna kommer från två olika bilar som gått väldigt olika miltal. Nån som har nåt tips? | |
| Problemet med ljusinställningen löste sig genom det gamla patentknepet att lyfta batteripolen några minuter. Märkligt fel.... | |
|
Jag behöver hjälp och bor i Gävletrakten!:) Har även jag både BMW-Scanner och Carsoft men kan inte få det att fungera! Carsoft tvärstrejkar och bmw-scanner ger mig bara obegripliga felkoder utan någon förklaring till... Får du ut någon förklaring av koderna från BMW-scanner? Skulle behövt läsa av airbag-felkoder. |
|
|
Håller med om att felkoderna kan vara lite kryptiska från BMW-scanner. Carsoft tycker jag är bättre på ren felsökning. Hjälpte en kompis igår som plötsligt fått lysande ABS-lampa. Vi provade med både BMW-scanner och INPA, men blev inte riktigt kloka på vad dom sa oss egentligen. Carsoft-interfacet hade jag inte med mig, så det provade vi aldrig, men jag har kollat en bil förut med trasig ABS och då var det mycket lättare att ringa in felet. På vilket sätt vägrar Carsoft? Jag kör det i en virtuell XP-maskin under Windows 7. Kopplar in den via en Aten usb till serieportsadapter. Det fungerar utmärkt. |
|
|
Carsoft får ingen kontakt med bilen helt enkelt. Har provat ändra alla inställningar jag hittat i programmet utan framgång. Kör det på en gammal laptop med XP. Funkar Carsoft att köra på Windows 7 och med usb-adapter? Tänkte att jag kanske skulle prova på en nyare dator och köpa en sån där usb-serieportsadapter. |
|
|
Om din gamla laptop har serieport så borde den ju vara idealisk till Carsoft. Det är inget knas med installationen? Har du ställt in rätt serieport i Carsoft, så det stämmer med den du har i laptopen? Carsoft lär inte fungera direkt under Windows 7 sägs det. Jag kör Vmware på min Windows 7 laptop, där jag installerat XP, och i den virtuella XP-maskinen kör jag Carsoft. Hängde du med? Usb adapter fungerar utmärkt även om många säger att dom har problem. I den stora Carsofttråden här så var det någon som tipsade om en USB-adapter av fabrikatet Aten, som i princip skulle vara den enda som fungerade med Carsoft. Sagt och gjort, jag åkte till Tricom och köpte en sån, och den har jag inga som helst problem med. |
|
| Peter_55: Hur gjorde du med Bmw scanner? Kör du det också på den virituella XP-installationen eller funkade den direkt i Win7? | |
|
Jag kör BMW-scanner direkt under Windows 7 32bit. Vet inte om det funkar med 64bitars Win 7. Det är möjligt att det gör det. Och dessutom så provade jag att installera Carsoft direkt under Win 7 också. Det verkar fungera det med. Har inte provat mot bilen särskilt mycket, men programmet startar och kommunicerar, så jag tror att det ska fungera. |
|
|
Okey , tack för svaret! Jag tror det är 32-bitars på min iom att det är WIN 7 Starter dvs enklaste varianten av Win 7. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.