AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.942

Död AC fläkt

bl
7
bluegecco
528i Touring-00
Hej
Min AC fläkt har lagt av och jag är ute efter ett el schema till e39. Jag vill testa fläkten innan jag köper motståndet till 900,-. Någon som har ett el schema eller vet var man byglar så man kan testa fläkten?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Kommer du åt kontakten som fläkten sitter i? Brun är väll jord, de andra är väll olika stegen som reläna jobbar i. Bara att lägga +12V på någon av kontakterna och minus till bruna på elfläktenskontakten och se om något händer. Du kan ju även mäta resistansen med en multimeter innan du provar, om det är oändlig resistans så är det avbrott i någon slinga.

Ett alternativ om den nu visar sig att fläkten är trasig: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Från -99 är fläkten steglös och det är inte lämpligt att tjyvkoppla den då den har en egen styrmodul som kan förstöras.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
bl
7
bluegecco
528i Touring-00
Hej
NJA … at testa fläkten skulle inte vara ett problem, man går utom styrmodulen. Har hittat et el schema men utan reff till kabelfärg. Ingen som har Bentlys Service Manual vol II ?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Och elschemat här fungerar inte? Länk

___

Min bil: Länk
För att säkerställa: Du menar elfläkten framför kylarpaketet i fronten? Eller kupéfläkten inne i bilen? Många använder benämningen AC-fläkt för båda, och eftersom det nämndes motstånd för 900:- ovan så tror jag att du menar effektsteget (som felaktigt brukar benämnas fläktmotstånd), till kupéfläkten, detta kostar runt 800-900 som reservdel.
Som Hasso redan nämnt, elfläkten framför kylaren är steglöst PWM-styrd från ECM (motorstyrningen i bilens E-box) och den har ständig spänning fram via 50A säkring på de grova kablarna och PWM-signal på de klena, inget att tjuvkoppla där.

FP
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Man kan bygla tempgivar-kontakten som sitter fram, nertill på kylarslangen. Då ska fläkten gå, om säkringen är hel. Om det nu är kondensorfläkten framför kylaren vi pratar om?
För övrigt så går det inte att byta motstånd i denna, man byter hela fläkten.
Hur menar du att "då skall den gå"? Det sitter ingen termobrytare som på stegstyrda fläktar, fläkten styrs steglöst, kriterierna är bl.a trycket på köldmediat i AC-systemet, temperaturen på kylvätskan, yttertemperaturen. En enkel kontroll av den steglösa kondensorfläkten är att den gör en självtest vid varje kallstart, varvar upp ett par sekunder och stannar igen.
Byte från flerstegsfläkt till steglöst variabel gjordes 98-99.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Funkar inte självtesten så läggs en felkod för fläkten av motorstyrningen.
(Felkod 125 exempelvis)

Länk
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Byglar man tempgivaren till kylvätskan så lurar man datorn att det är jättevamt, och fläkten ska då dra igång på maxfart.

Men det är sant, enklast är ju att kolla när den gör självtest när man startar bilen.
bl
7
bluegecco
528i Touring-00
Hej
Det är kupé fläkten jag pratar om. Jag blir lite förvirrad nu med alt prat om kyl fläkt och kupé fläkt.
När jag ser på ritningen ska det gå at skicka 12V direkt till fläkten för att testa funktionen men jag måste ha rett kablar så jag inte skickar ström till fläkt styrningen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Först och främst har du säkring 76 i reläsockeln att kolla bakom handsfacket (som skruvas bort) att kolla 40Amp. Den går till slutsteget och fläktmotorn.
Enligt Bentleys manual (inga färgangivelser i BMWs WDS 2,0
så är uttag 1 på slutsteget Svart grön 4.0 kvadrat
och uttag 5 på slutstegt Röd Grön 4.0 kvadrat
som matar fläktmotorn.

Länk
bl
7
bluegecco
528i Touring-00
Hej Alla
Tack för all hjälp, testade fläkten som fungerade och bytte effektsteget så nu fungerar AC'n.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.