AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.497

Kolla upp tyska import bilars mätarställning???

Im
22
Imre
M3 Coupe -94 Daytona Violett
Jag har hört att man kan kolla upp tyska import bilars mätarställning i sverige genom att pröjsa 250kr, Men jag vet inte var. Kan någon hjälpa mig.
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Närmaste BMW-verkstad gör det, men jag tror att det kostar 500:-
200:- fick jag betala. BMW faxar ner till landet där bilen är ifrån och som i sin tur skickar tillbaka ett fax inom några timmar.
Det är verkligen välanvända pengar. jag var jäkligt nära att köpa en 325a som på mätaren hade gått 10000mil, men uppgifterna från Bmw visade att mätaren till 99% var skruvad, och att bilen efter lite egna uträkningar borde ha gått runt 20000 mil. Så det gäller att vara noga.
Det blev ett låångt svar det här du. Hoppas det går bra

MG
mo
142
molle
325iA coupe -92
Mickegywer! Va det mögligtvis den i södertälje 325ia-92 diamantsvart. Som såldes under våren -01
näpp. El stockholmo fanns den i

MG
Mo
176
Moe
Cykel
Man kan också gör proceduren själv. Kolla vem som senast servade bilen i tyskland i service-boken. Sedan slå upp handlaren på BMW.de. Sedan är det bara o ringa. På stora service-ställen pratar de engelska. Läs upp eller faxa chassi-nummret på bilen. (Om du faxar en kopia på de tyska registreringshandlingarna, (dessa kan du få från den bilprovning där bilen besiktades första gången i sverige) så kan de utläsa endel annan information också .., bl.a. var bilen såldes i tyskland). De kan då svara om de servat bilen och när den senast servades. Informationen kostar inget.

Jag gjorde detta när jag skulle köpa en 328:a -97:a av en viss göteborgare. Bilen hade full service-bok från tyskland, alltså "fullt-dokumenterad". Det var bara det att den firma som skulle ha gjort servicen på bilen i tyskland hade aldrig hört talas om bilen.... så kan det gå, så bara för att bilen har en fullklottrad service-bok så betyder det inget ...

Förhoppningsvis så vågar inte oseriösa importörer ta in bilar som ej är servade,har fel sevicebok, skruvade mätare osv, i framtiden, eftersom köparna, (i alla fall besökarna på Bmw Power) är mer upplysta om problemen,för snart vet dom flesta hur man kollar upp mätarställning osv (hoppas jag i alla fall).

MG
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det skulle finnas ett register på dom bilar som man upptäcker är skruvade här på forumet.Många här på forumet kollar ju upp bilarna som dom är spekulanter på och visar det sig att bilen är skruvad/krockad så kunde man skriva det här.Det skulle försvåra för oseriösa bilhandlare.Det var som en bilhandlare sa när en bekant kollade in en bil och han påpekade att han var alldeles för dyr på bilen då sa han att den dummaste kunden har inte kommit in i afären än.

2002tii: Det låter som en jätte bra idé tycker jag. Hoppas de ansvariga på BmwPower kan lägga upp ngt sådant. Tack för ordet...

Mvh Tobias
M3
82
M3CAB
E46 325ti '02
E46 M3CAB '01
E46 ALPINA B3 '00
Annars kan man be sin BMW verkstad att kolla på mätare 2 i bilen, den mätare går inte att ändra på utan att man måste byta hela elektronikboxen(dvs extremt dyrt).
Anledningen till att man kan ändra mätare 1 är t.ex för att man bytt motor.
Mo
176
Moe
Cykel
Ris&Ros skulle ju ha en sådan funktion att man kunde berätta om sina erfarenheter om olika bilhandlare. Men p.g.a att det skrevs en massa fejkade inlägg där så fyllde det väll inte sin funktion. Trots det så tycker jag att det var jäklit synd att de tog bort den för även om det stod mycket skit så kunde man ändå utläsa endel matnyttigt och alla var ju inte anonyma som postade. Jag önskar att BMWPower skulle starta upp Ris&Ros igen, kanske i någon ny tappning där det var krav på registrering för att posta. BMWPower har faktiskt en ganska unik möjlighten att göra oerhört mycket för att rensa upp i importträsket med tanke på den besöksfrekvens som finns här, och man skulle genom en samlad aktion kunna minska antalet rötägg i branchen ...
Detta är ju naturligtvis en fråga om tid och prioriteringar från de som jobbar med denna sida, och de lägger förmodligen redan ned alldeles för mycket tid på denna sida. Men ändå så tror jag möjlighterna är enorma ...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.