AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.640

330i e46 drar enormt med olja

Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Har en 330i -02 som verkar dra olja. Det började med att den gula oljelampan för låg nivå tändes. Kollade stickan, under min. nivå. Åkte till en mack och hällde i en halvliter till. Lampan slocknade, frid och fröjd.
15-20 mil senare tänds lampan igen. Oljan nere på min. nivån igen! Öppnar locket till oljepåfyllningen och
konstaterar att det ryker ur motorn! Är detta normalt? Har ni någon aning om vad som kan ha hänt? Den drar ju olja som en 2-taktare!
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

ja, det 'r normalt att det ryker lite ur oljelocket när motorn är varm. Det rymms ca 1 liter mellan min- och maxnivå på oljestickan.
Fyll på olja tills den når max på oljestickan. Har du kört bilen måste den ha varit avtängd i några minuter innan du får en rättvisande nivå på stickan.
Det är inte alls ovanligt att M54 motorn drar olja. Om du söker i forumet så finner du en del läsning om detta.

Mvh H
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Drar mindre med 5w/30. Jag har inte fyllt på en droppe i min sen jag bytte från 0w/30 till 5W/30.

Länk
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Dålig vevhusventilation gör ju ofta att dessa bilar drar mkt olja.Har själv problem me min o den drar en hel del,har bara dragit mej för bytet de e ju en del jobb vad jag förstått...

superman
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som sagt kolla oljan när den stått några minuter. Och checka oljereturen från cyklonen nere på påsticket på oljesticksröret. Brukar korka igen i själva röret. 5W-30 och 0W-30 skiljer endast på kallviskositeten och jag tvivlar på att det är det som gjort att förbrukningen minskat. Kanske olika årstider?
Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
kan detta problemet även drabba N42an? För min drar också åt pipan för mycket olja. Hade inne den på service för ca 500 mil sedan och har sedan dess behövt fylla på olja 3 gånger. Känns ju som om någonting inte står helt rätt till då? Kör den dessutom väldigt lugnt, endast några fåtal gånger har den fått känna blodsmak när djävulshornen växt ut på mig, men det är som sagt väldigt sällan det sker.

Hittade även lite oljesöl runt topplockspackningen. Men bara i framkant vad jag kan se så det kan ju lika gärna bero på att man missat när man fyllt på olja?

Bilen i fråga är även detta en E46 fast med N42B20 motorn

Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Anders-72 Bytte för all del till ny vevhusventilation själv i förebyggande syfte innan den servicen faktiskt, så det gjorde nog säkert mycket bara det så klart. Innan fick man fylla på någon gång.

Länk
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
ok, tack för svaren. Skönt att höra att röken är normal iaf. har fyllt på till max-markeringen nu, ska se hur långt oljan räcker.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Detta fenomen är ganska vanligt i samband med sommar- och semesterkörning, då bilen kanske plötsligt får rulla lite längre sträckor i varm väderlek.

Under vinterhalvåret kan det ansamlas rätt stora mängder oförbrännt bränsle i oljan som givetvis tar upp en given volym i oljetråget, särskilt om bilen sällan eller aldrig får gå så långt att motorn får bli riktigt varm under längre stunder. Motorns verkliga oljeförbrukning kompenseras/maskeras därmed med kontinuerlig utspädnin med bränsle - och när man kollar "oljenivån" kan den därmed förefalla oförändrad.
Om man sedan plötsligt tar ut en sådan bil på långkörning i varm väderlek och med hyffsat hög belastning, så motorn får bli riktigt varm under en längre tid, kommer den högre motortemperaturen leda till att bränslet i oljan förångas och sugas ut ur vevhusventilationen (och vidare in i cylindrarna och förbränningen). Då får man en "plötslig" minskning av oljevolymen, som egentligen har skett under en mycket längre period, men som har dolts av utspädningen...

Men som flera redan varit inne på, är det rätt vanligt att M54-mororerna kan dra en del olja, utan att BMW anser att det är "onormalt".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
gu
3
guvnin03
320i Touring - 04
"Semesterfenomenet" kanske kan förklara varför jag nu i höst fick fylla på rejält med olja.

Sjukdomshistorien för min bmw 320i-04 i år var en igenfrusen vevhusventilation i julas och då trycktes olja in i motorn tills den blev stum. Lämnades in på verkstad som sög ur motor och bytte till nordenanpassad vevhusventilation.
Har sedan dess tuffat på ca 1000 mil varav 600mil under semestern.

Nu för någon vecka sedan tändes olje lampan när jag stängde av bilen, såg då att det var strax under min-nivå i bilen. Så jag fyllde på.

Det jag är lite fundersam på är om frysningen i vintras kan ha försvagat någon annan punkt där det nu smygläcker olja? Tips på var jag kan titta efter?
Har inte uppmärksammat något dropp på parkeringen.

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Råkade ut samma sak på min förra 530ia e39 för något år sedan.
Sen bytes alla grejor till dessa nya och även bytes det packningar i motorn. Innan jag råkade ut för frysta vevhusventilationen så drack den ytterst lite olja. Men efteråt fick man fylla på mellan 300-500mil körning. Minns även att i instruktionen står det att det är inte ovanligt att man måste fylla på olja ofta.

MvH Bmw 4-ever
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Jag kan göra en liten uppdatering såhär 2½ år senare för er som undrar.

Jag bytte ut hela vevhusventilationen samt ventilkåpspackningen förra vintern. Vilken skillnad!
Geggan under motorn och rökpelaren från grenröret har i princip försvunnit, och numera är det tanka bensin och fylla på olja som gäller, inte tvärtom.

Jag har monterat motorvärmare och försöker lämna bilen på tomgång så mycket som möjligt under perioder med mycket kortkörningar också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.