AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.580

BMW 330d -00 startproblem

tu
24
tuka
Bmw 330d -00
Hej. Har fått lite problem med min bil. Har läst här på forumet ett antal timmar om likvärdiga fel. Det började i april, att bilen ibland inte ville starta när den var varm, den tänder till ibland men går inte igång. Felkod 1e25 lästes av, och vevaxelgivaren byttes. Men problemet löstes ej av denna åtgärd. Har knackat på matarpumpen under bilen, men den har ej startat av detta. Jag har öppnat motorhuven och låtit den svalna i ca:30 min, efter det har den gått igång. Ska iväg på långsemester på onsdag med färjor inblandat så det känns lite lurigt att köra bilen då, så är det någon som kan ha något förslag på åtgärd?? Matarpump? Spridare? Bilen har gått ca: 24000mil. Tacksam för svar.
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Har en 330 e46 men bensinare.Har varit väldigt Svårstartad o inga felkoder.Bytte bensinpumpen o felet var löst.Det var på min oberoende om den var varm el kall lika svårstartad men gick bra för övrigt..

superman
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du läser av felkoder igen så borde felkod 1255 eller 1260 dyka upp om det är fel på matarpumpen:

Länk

Mvh
tu
24
tuka
Bmw 330d -00
Intressant inlägg, hade konsigt nog missat den tråden. Jag får åka och läsa av felkoder på måndag igen och se om det dykt upp några nya då. Verkar som pumpen är problemet, den är ju inte bytt. Hoppas verkligen att jag hinner få ordning på bilen innan onsdag.
tu
24
tuka
Bmw 330d -00
hej. Nu har varit och läst av felkoder, konstigt nog dök 1e25 upp igen. Den är nu nollad och borta. Ingen annan felkod dök upp. Vad bör jag börja med att göra, matarpump eller kamaxelgivare? Igår krånglade bilen hela dagen, verkar som att det börjar när det är ca:24grader ute.
tu
24
tuka
Bmw 330d -00
Jag var och kollade felkoder nu på eftermiddagen, 1e25(varvtalskontroll) dök upp igen. Plockade loss vevaxelgivaren igen och kollade alla kablar och kontaktatycken. Kan inte komma på något annat att undersöka. Enligt verkstaden beror inte detta startproblem på bränslesystemet. Någon som har något annat förslag?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kanske själva sladden och kontakten till givaren är dålig. Du köpte väl en original vevgivare från BMW?

Mvh
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag skulle tippa på att det är givaren till termostaten som är kass och skickar felsignal. Det gör att bilen tror att motorn är överhettat och därför startar inte bilen för att skydda motorn. Byt givaren till termostaten först.
tu
24
tuka
Bmw 330d -00
Hej. Jag är väldigt tacksam för eran hjälp. Vevaxelgivaren köpte jag på BMW (1177kr), och kollat kontaktatycken och Kablarna noggrant. Vart sitter givaren till termostaten? Borde inte den ge felkod då? Igår när vi kollade felkoder visade den motortemp på 94grader båda gånger. Motorfläkten går på högvarv hela tiden när den har så hög temp, verkar nästan som den går lite för varm. Får fortsätta att skruva idag.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag vet inte var den sitter på en E46, men om fläkten går hela tiden och att bilen inte startar när den är varm då är det oftast termostatgivaren som "lurar" bilen och då startar inte motorn för att skydda motorn.
tu
24
tuka
Bmw 330d -00
Det fick bli en hyrbil till semestern, får fortsätta med problemet på tisdag.
tu
24
tuka
Bmw 330d -00
problemet verkar nu vara löst. Kamaxelgivaren är bytt och felkod 1e25 återkommer inte längre. Trodde bara den felkoden gällde vevaxelgivaren. Men, nu verkar det funka iaf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.