AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.304

Hur justera dörrarna för rätt premiumkänsla vid öppning/stängning?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Mina bakdörrar (E39) har precis rätt känsla. Vid stängning med väl avvägd kraft (ge dörren fart och sedan släppa) sugs de bara igen med ett distinkt "poff". Vid öppning öppnas de utan att man upplever att den satt i spänn när den var stängd.

Den ena framdörren måste man smälla igen ganska hårt för att den ska stängas, annars fastnar den i "första läget". Vid öppning känns det som att dörren hoppar ut och att den satt i spänn stängd.

Båda framdörrar avger ett skorrande ljud istället för ett distinkt poff. Man kan nästan se hur de studsar några gånger innan de stannar.

Det går ju att flytta låset i karossen och så verkar det sitta en anslagspunkt längre ner på karossen.

Finns något bra sätt att finjustera så att de blir mer premium? :)

De verkar hänga rätt i förhållande till karossen när de är stängda. Förardörren klapprar en del under färd ibland och jag misstänker att det inte bara är det klassiska gummilistljudet (har läst att man kan byta dörrnäsan, men fortfarande måste den ju justeras in på rätt sätt...)
Be
278
Bengt C
523i -96
Jag vet inte hur det är med en -04, men om man stänger dörren på en -96 med rutan nere, så infinner sig ingen premiumkänsla... Har du testat?

Jag tycker dörrarna på de BMW jag haft (E32 och E39) har varit extremt irriterande! Orsaken är att dörrens gångjärn inte är i lod, så dörren har en kraftig tendens att stänga sig. Det finns inget tryck från insidan som öppnar dem elegant. Vilket tryck man än väljer, kommer dörren tillbaks, förr eller senar, och slår ihjäl dig på smalbenet när du är på väg ut. När man jobbar med bilar, fattar man inte hur något så outprovat kunnat passera. Man måste sitta kvar i sätet, knö upp dörren hela vägen ut till 2:a stoppet och själv stanna den där. Sedan kan man kliva ut. Parkerar man i uppförsbacke kommer man nästan inte ut alls. Allt detta känns mycket värre än att de inte har rätta "premiumklicket".

Men för att besvara din fråga. Om dörren sitter i spänn kan det vara ett strul med horisontella listen i underkant på dörren. Den ser man inte utan vidare,man får krypa lite för att kolla den noga. Detta hände mig på en SAAB 9000. Någon hade typiskt öppnat så att dörren tagit i en sten, trottoaren eller liknande. Listen trycktes till på ett ställe och dörren hamnade i spänn.

Vidare, moderna bilar tycks kräva att man bänder i gångjärnen (ev. med specialverktyg) för att justera deras läge. Detta eftersom gångjärnen varken har skruvförband mot kaross eller dörr. Men jag har inte kollat hur det ser ut på E39.
ma
7.450
marin849
Hakarna som dörrlåset "kramar om" som sitter i karossen ser ut att vara enkla att justera genom att lossa skruvarna, och riktmärken finns i karossen. Men man måste ju ha någon taktik och inte bara ändra slumpmässigt så att det ev. bara blir sämre.

Med rutan nere så ser man ju hela överdelen av rutan skramla omkring nåt fruktansvärt när man slår igen dörren.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Även på vår så infinner sig ett härligt "poff" när bakdörrarna stängs, men om framdörrarna låter det betydligt mindre premium. När rutorna är nere, ja då skallrar det värre än en bjällra tycker jag. Däremot upplever jag inte att dörrarna skulle sitta i spänn på nåt sätt. Jag följer med spänning denna tråd.

Mvh Martin
PE
138
PEMA
530i -05 Touring
325i -08 Touring
Tja,
Jag håller på med dörrbyte på min e36:a och dom erfarenheter jag fått av detta säger mig att du inte skall justera dörstoppet... Tror snarare att dina framdörrar sjunkit lite i bakkant och lyfts upp till rätt läge med hjälp av dörstoppet... Dvs sänker du dörstoppet i karossen så kommer det nog synas att dörren är lägre i bakkant vid stängt läge..

Nu kanske inte e39 dörrarna sitter lika som e36 men jag tippar ändå på detta. På e36 ser man ganska lätt hur dörrstoppet sitter i förhållende till låslistan när man stänger om man kollar utifrån.. Kolla detta först..
2 tips
1. Testa att justera in dörstoppet, det är ju markerat som du säger så de e lätt att ändra tillbaka om det blir fel.(ändra inte stoppet i djupled)

2. Släpp skruvarna på övre gångjärnet och lyft dörren 1mm eller så i bakkant (tänk på att dörren är tung! Ställ gärna en domkraft eller nått i bakkant på dörren att justera med...
ma
7.450
marin849
Tack för tipset.
Någon har väl justerat nån gång och en dörr är bytt. Låsen sitter inte i mitten iaf.

Är det meningen att dörren ska slå i stoppklacken som sitter längre ner?
Går ju att lägga modellera där annars och kolla.
ma
7.450
marin849
Nu har jag läst på. Det finns ett special tool 5 12 090 som man sticker in i dörren, sen slår man igen den och dörrlåset blir automatiskt justerat!
Kan man gå in på BMW och köpa specialverktyg??
Hittar inte artikelnumret hos Schmiedmann.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Låter spännande ! kan du inte ringa bmw och kolla ?
ma
7.450
marin849
Japp skall ske.
Dock stod det att man ska ta bort tätningslisterna på samtliga dörrar och först justera in bakdörrarna i läge/parallellitet (5mm runt om och 0-1mm utanför i bakkant) sedan lika med framdörrarna och sist karossen/framskärmen om det behövs. Så det är en del jobb om det skall göras rätt. Det stod också att justering av dörrlåset med den där mojängen tar bort oljud från den, och sånt oljud har jag, låter inte alls förtroendeingivande.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Låter knepigt=)

Jag tror nog jag måste byta dörrstoppet på min
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.