AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.608

Hur få bort kondens innanför lyktglas fram

Visa användare
3
Armagedda
E90 330iA xDrive M-Sport -06
Det har bildats en massa kondens innanför vä lykta fram på min E39 523i -98.
Hur blir jag lättast av med det? Jag trodde att det skulle torka bort pga det varma ljuset först men så enkelt är det tydligen inte (eller bildas det nytt hela tiden pga någon öppning?).
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag har samma problem, undrar vart det tar sig in, det är på förarsidan på min bil.

Tror det funkar att öppna huven, sedan skruva av locket som sitter ovanpå sedan ha på helljusen en stund så det blir varmt där inne och att den varma luften kan släppas ut genom hålet.

Men det är ju ingen permanent lösning.
Be
278
Bengt C
523i -96
Man kan lossa gummit lite bakom en lampa och låta en hårfön blåsa in där en stund. Det tar bort kondensen på någon kvart eller så.

Jag skulle gissa att kondens uppstår för att glaset tätar dåligt mot insatsen. Det ska bara vara en liten öppning mellan insats och omgivning. Denna lilla öppning finns säkert i insatsens underkant någon stans. Ibland sitter några cm slang som mynnar i tomma intet. Men är öppningen stor, typ runt hela glaset, bildas kondens.

Jag har själv lite problem med kondens. Nästa gång jag plockar isär de usla insatserna (för att byta plastflimset som spruckit där inne) ska jag tätat glasen lite noggrannare. Antingen med dubbelhäftande monteringstape, pyttelite tätningsmassa, kontaktlim eller liknande. Små mängder dock, så att det går att demontera igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.