|
|
|
|---|---|
|
Har noterat att många E24 drabbas av rost i skärmkantens nederkant framför bakhjulen, så även min som ska fixas i nästa vecka. Är det yttre påverkan eller beror fenomenet på fel i konstruktionen? Hur ser det ut bakom, det ser ut som två plåtar som ligger över varandra? Nåt man ska/bör göra när man ändå är där och byter plåt? Förr var jag schizofren, men nu mår vi bra... | |
|
Du får ta mitt svar hur du vill, men bilen är inte ny och det innebär att rosten kommer obevekligen på ställen som säkert då främst är känsliga rent konstruktionsmässigt och även annorstädes dyker rostmasken upp på E24(och andra)...typ framskärmar som du kanske sett är svindyra till E24:a. Vet inte själv om det finns någon "dubbelplåt eller hylla" där du beskriver att du har ditt problem...tyvärr. Btw: Finns många som försöker reparera framskärmarna på E24, men det bästa är naturligtvis nya skärmar. Mvh Janne. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
E24 fick tyvärr ärva mycket av den dåliga plåten från E9, blev dock bättre efter övergången 1982 från E12 baserade E24 till de E28 baserade. Man får väl i princip se det som ett positivt tecken om man har en rostfri E24 efter drygt 20 år....hur många av världens alla biltillverkare kan skryta med det!? Mvh Patrik |
|
Ja det är dubbel plåt. Grovt förklarat ser tröskeln ut som på en 4-dörrad bil, och sen kommer bakskärmens plåt utanpå, och går ända ner till skarven mot underredet. Man kan skönja en plåtskarv rakt under dörrens bakre hörn (om den inte är bortspacklad) God potential för fukt mellan plåtarna. |
|
| Nej, man ska definitivt inte klaga, inte många bilar som ser ut som våra efter så många år. Rosten baktill i hjulhusen är i princip allt jag har på min, så det känns inte alltför tungt att lägga ut pengarna och tiden på att fixa till det. Kommer att bli kanon. Tog bort M-skärmbreddarna i eftermiddags och inga överraskningar därunder heller, vilket kändes skönt! | |
|
Jag lagade rost där på min för nåt år sen. Det är ett knepigt hörn att komma åt med rostskydd inifrån. Om man lossar sidopanelen i baksätet och kikar in i bakskärmen bak mot hjulhuset, så satt det nån form av karosseri-kitt påsmetat från fabrik i skarven. Men det kommer liksom inte in tilläckligt långt in mellan plåtarna så det blir fukt bakom. Jag skulle tro att man får spraya nåt tunnfytande med en böjlig pip för att komma in "runt hörnet" mellan plåtarna ordentligt. Sen där bakre hålet för midjelisten är borrat ligger plåtarna väldigt tätt och det är dessutom hål rakt igenom bakskärmen in i hjulhuset där muttern sitter vilket är en olycklig konstruktion med tanke på saltslask mm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.