AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.750

Subwoofer GAS SUB800T

Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Hej.
Har en 325ci 2004 som jag just bytt ut originalhögtalarna mot JBL (4xGTO528+2xGTO18T+Adapter SAK-1206). Ett riktigt lyft, men basen behöver lite extra kräm. Tänkte skruva fast en sådan här Länk under hatthyllan.
Har någon några erfarenheter/tips? Vill inte ha en stor lös låda i bagaget...
/Janne

Surf Or Die!!!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag tror att du kommer bli besviken.
Tror inte att den hörs in i bilen.
Ett alternativ är att slänga ut reservhjulet, och bygga en baslåda som passar där.
Men det blir ju lite pill..
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Tja,vi får se. Har beställt en. Återkommer med rapport...
/J

Surf Or Die!!!
-i
44
-insane-
530i M-Sport -01
200sx S13 -92
Opel Vectra 2.0T -05
Har en liknande sån där och den hörs in i kupén, dock låter den ganska platt och tråkigt och distar ganska bra så fort man vrider upp volymen lite.
Högtalaren måste monteras så att ljudet går obehindrat in i kupén. I skuffen sitter man ju knappast och lyssnar, men lustigt nog så monterar många sina baslådor där helt instängt. I en Touring är det OK, men i en Sedan funkar det dåligt, speciellt i en BMW som är välbyggd och välisolerad.
Lite ljud blir det ju alltid men mest genom plåten och utanför bilen, man bör ju kanske knappast döma ut en högtalare vid felaktigt montage.

FP
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Har nu monterat den under hatthyllan i bagaget. Hittade remote+ bakom vänstra säteshörnan vid hjulhuset, vit kabel, samt jord- på vänstersidan bakom hjulhuset. Stuffade mellanrummet under hatthyllan med dämpfibermatta så det inte skramlar. Resultatet får klart godkänt. JBL-högtalarna lyfter ljudet markant och subwoofern hjälper upp i de nedre registren. Måste bara fintrimma nivåerna lite. Förstärkaren i originalstereon är ju inte särskilt kraftig, så denna sub räcker ganska bra om man vill ha kvar allt bagageutrymme. Men jag rekommenderar ändå en "riktig" låda med 10" eller 12" för de som kan stå ut med en stor låda i skuffen.
Folke: Subwoofer fungerar utmärkt i bagaget på en sedan. Såvida inte bagageutrymmet är avskiljt med en tät plåtvägg. De lägre registren tar sig obehindrat igenom enkla baksäten och tunna mellanväggar etc.
/J

Surf Or Die!!!
Kan tyvärr inte hålla med dig om att det fungerar utmärkt eller "tar sig obehindrat" genom säten och väggar.
Ljud blir det som sagt men ingen människa skulle drömma om att göra nåt liknande hemma, t.ex utnyttja garderober eller andra tunnväggiga utrymmen, skärmväggar eller vissa möbler osv som hinder för att gömma undan en högtalare, även om många skulle önska slippa att se subbor eller större högtalare.
Förutom ren dämpning så får man resonanser och nya biljud från svängande mellanväggar, plåt osv. Allt är ju relativt, men utmärkt, ånej...)

FP
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
folke. Givetvis talar jag relativt här. Jag menar, var i kupén kan du smälla upp en 12" bas? Det enda "utmärkta" alternativet är bagaget. Och man får ju överkompensera med extra effekt för att uppnå önskat ljudtryck. Ett bra ställe är annars att montera en sub liknande min i fotutrymmet passagerarsidan. Det skall tydligen fungera bra, men jag orkar inte dra alla kablar genom hela inredningen... Så, utmärkt eller ej, utan att lägga stora summor på modifiering av dörrsidor etc. är bagaget oftast enda utvägen.
För övrigt har jag blivit rekommenderad Focal's kompakta BUS 20 / 25 som bättre alternativ till min GAS. Dessa kostar dock 3-4000 vilket är lite väl mycket för min plånbok.
/J

Surf Or Die!!!
kan man få se några färdiga bilder på hur ditt bygge blev monterat och klart?

Jag hade själv en riktig baslåda i bagaget som var riktigt välljudande och ljudet sköts obehindrat rakt in i kupén men dock tyckte jag att den inskränkte för mycket på utrymmet där bak då jag monterade en liten vägg bakom för att man skulle slippa se den från luckan.
Så jag letar efter ett mindre system nu som inte tar mycket plats.
Söker inspiration
Inga problem med 12" i baslåda i skuffen, det har jag själv. Men inte utan öppning in i kupén så klart, och vanligast är att använda mittarmstödet bak och ta bort skisacken. Om denna inte är monterad så finns en lätt punktsvetsad plåt i stället som knackas bort. Lådan med elementet inkl reflexöppning -ar monteras tätt och centrerat mot öppningen, vinkeln måste givetvis stämma. Oftast får man sätta på en list runt lådan så att det blir en öppen väg även för basreflexöppningarna osv. Det blir tyst och bra i skuffen, utan resonanser osv, folket vid korvkiosken får tyvärr nöja sig med det ljud som ev. kommer ut genom nervevade rutor...
Monteringssättet kan rekommenderas starkt, många här på forumet kan vittna om detta.
För den som fortfarande tror att det spelar lika bra genom ett ryggstöd utan öppning går det bra att testa. Sök upp någon som har lösningen ovan, prova att fälla upp/ner mittarmstödet när du spelar. Skillnad: Jajjamän, absolut.

FP
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
folke, låter som en vettig lösning men som sagt, utrymmeskrävande. Kanske man kan ha öppningar upp mot hatthyllan? På min coupé finns i hatthylle-plåten 2 förberedda hål för HK-subwoofern som man lätt skulle kunna knacka bort. En idé vore att sätta 2st. mindre basar typ 6" där.
o_wimhed, "bygget" syns ingenting bortsett för att det ser ut som det hänger en förstärkare under hatthyllan i bagaget. Jag kan inte påstå att ljudet blev särskilt underbart, men det blev iallafall bättre. Skall köra med detta ett tag och om jag blir irriterad på basen skaffar jag väl en Focal BUS 20 eller en stor 12"-låda som går att ta ur hyfsat enkelt när jag skall ut och surfa (har hela brädan inuti bilen!).

/Janne

Surf Or Die!!!
Det finns några som använder bandpasslådor och räknar om dessa så att basportarna sträcker sig utanför lådan istf inne inuti. OBS att man inte kän ändra längden/arean på porten hur som helst.
Då kan man låta portarna enbart mynna ut genom hatthyllan och få bra bastryck. Nackdelen är att det bara spelar en eller max två oktaver genom portarna enbart i en bandpasslåda, jämfört med ett större frekvensområde om man exponerar både element och port som i en vanlig basreflexlåda.
Om man t.ex får ett tillskott inom 30-60Hz eller i bästa fall 30-90Hz från bandpasslådan så ställer det större krav på övriga högtalare i bilen, man vill ju inte få ett gap mellan sub och normalbas osv.

FP
Folke: vad är det optimala hz omfånget för en bra mid och sub bas om man vill försöka få båda i samma låda.
Hade en 12a förut som inte riktigt klarade av mitt basen i min mening (delvis därför jag tog bort den också)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
En subbas kan inte spela midbas..
En 10" ell 12" bas, måste klippas vid ca 60-70hz.
Sen kör man midbasarna ca 70-200hz, beroende på vilka man använder (6.5" är väl normalt).
o_wimhed: Se svaret ovan.
Sen kan man alltid finslipa och fila på lösningar för att få bra övergångar mellan de olika registren osv, dylika diskussioner är ju mycket vanliga i samband med flerelementshögtalare och mellan sub och vanliga lådor i hemmasammanhang osv.
I bilen har vi ju tyvärr andra parametrar och naturlagar som begränsar, och just naturlagarna rubbar vi ju inte på hur gärna man än vill.
Ett exempel: Våglängden för låga bastoner är ju flera meter och bilkupén är ju, just det bara en eller annan meter i omfång.
Hur vi än gör så kommer vi att sitta mitt i stående vågor vad gäller basljudet, dvs nivåerna i de lägre registren åker kraftigt upp och ner bara man flyttar lyssningspositionen lite fram och tillbaka i kupén, inte mycket vi kan göra åt detta.
Vad jag menar, det är inte så meningsfullt i alla lägen att t.ex dela upp register osv på det konventionella sättet, så fort ljudvågorna lämnar högtalaren uppstår nya problem osv.
Totalen av det hela avgörs av en mängd parametrar, huvudsaken är att man själv trivs med sitt billjud.

FP
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Lyfter tråden igen tänkte montera den här Länk min cupe bilen har Hk men basen är kass..

Jag tänkte lite på folkes ider,Kanske ska prova montera den mellan baksätet problemet är att jag har ingen skisacken monterat i bilen så det helt täck bakom sätet i skuffen,bara armstöd samt plåt finns.Nån som har en ide hur jag skall lösa det?
mvh
Den där är väl främst avsedd att placeras inne i kupén, kanske under ena stolen osv. Tyvärr brukar det sällan finnas plats under stolarna på många bilar, ibland ser man hur man offrat golvet på någon passagerarplats osv, en prioriteringsfråga kanske.
Om du tänker använda öppningen bakom bakre armstödet så är läget ett annat. Du måste öppna upp, och normalt är det en täckplåt som är punktsvetsad, den går att ta bort rätt enkelt. I övrigt, se inläggen ovan, det finns även flera liknande trådar i samma ämne med gott om tips.

FP
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jo jag tänkte montera den där,men som sagt jag har ingen skisack utan bara plåt ta bort plåte ingen problem kanske,Det är klädseln bakom säten som jag är fundersam över tittar på på bakom sätet så sysn det inte att det finns nån plåt där pga klädsen..
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag kanske är lite skallen,jag behöver ju inte ta bort nåt egentligen utan bara justera lite så att jag får dit lådan eller?
Menar du att lådan får plats i öppningen när du fäller ner stödet?
Visst i så fall så..
Annars får du öppna upp och montera på baksidan av ryggstödet osv. Har bara skruvat i bil med skisack, man lossar ramen och tar bort säcken osv.
När stödet är uppfällt syns ingenting.

FP
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja det stämmer måttet på aktiva lådan passar utmärk tpå öppningen dock så måste jag täta så att det ligger skramlar osv..Det bara kabel dragningen spm kan strula men går säkert att lösa..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.