|
|
|
|---|---|
|
Kan man systemåterställa styrboxen utan att behöva lämna in bilen på BMW eller mappa om den? Jag misstänker nämligen att min E36a är turbo mappad, har tidigare lagt upp en tråd om att bilen hugger till mellan 2000-3000 varv beroende på växel. Och jag har bytt: tändstift, tändspolar, spridare och nu igår LMM. Det lustiga med bytet av LMM vart att bilen går ÄNNU ojämnare på tomgång men hugger inte riktigt lika mycket som innan men varvtalet vart mycket tydligare. Killen jag köpte bilen av köpte den "turbo förbered" men ägaren innan honom hade då också ett komplett turbo kit han kunde sälja med bilen... Jag tänkte inte så mycket på det då men igår sa en polare följande: "Klart som f*n att den rycker, sitter ju ingen turbo i den! När brukar en turbo börja ladda?" Och ju mer jag tänkte på det desto trovärdigare verkar det. Eftersom den hugger vid: ~2000 på 1an och 2an, ~2500 på 3an, ~2800 på 4an och ~3000 på 5an. Och det är ju då turbon brukar börja ladda och kräver MER luft.. men eftersom den inte sitter en turbo där som suger luft blir det fel och bilen hugger. Och ger man full gas kommer man förbi "hugget" men då suger den ju max ändo. Så frågan är, går det att återställa styrboxen eller blir det billigare att köpta ett turbokit och testa? För jag antar att den även är komp sänkt, för den saknar det där riktiga suget som ska bli när man stampar utan den går bara upp i fart och det blir ingen kick när man växlar ner. Tacksam för svar. Mvh Adam Pain is Temporary, Glory lasts forever! | |
|
Det låter osannolikt att styrboxen skulle vara ommappad men om den ändå är det och dessutom anpassad för turbo så är det vanligt att den förutsätter mycket större spridare än original. I teorin spelar det ju ingen roll om du har turbon monterad eller ej, det borde fungera ändå, det är ungefär som att köra turbobilen lugnt så turbon inte laddar, och det skall ju fungera lika som om ingen turbo är monterad.... Så om din bil rycker brukar det indikera på för lite bränsle, kanske har du fel spridare, vakuumläcka eller en givare till systemet som felar. Är du säker på att motorn är frisk? Jämt och fint komp osv? Gör en diagnos så vet du lite mer och slipper gissa. |
|
|
Åk till en bildemontering och fråga om du får testa en av deras boxar. Så gjorde jag då jag misstänkte boxfel. Nu var det inte det som var felet tyvärr men jag slapp ju köpa en box för att testa. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Tack för tipset Johan, ska ta och göra det. Om jag kommer så långt, börjar tappa tålamodet med bilen nu. //Adam Pain is Temporary, Glory lasts forever! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.