|
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Vi har tittat på en nyare bil idag och tycker vi hör ett visslande eller vinande ljud när man kör. Det är inte fartvinden... Det låter bara när man rullar och mer när man kommer upp i fart. Det är inget högt ljud utan någon som bara märks när man lyssnar efter det. Har i något bil hört ett liknande ljud när AC-kompressorn går in så vet ni kanske ungefär hur det låter. Jag undrar om det är något som alltid låter så på dessa. Bilen är en 530d touring. Jag tänker om det kan vara turbon eller något annat som SKA låta så. Några idéer? Vad bör jag kolla för att se om det ÄR det som låter? Kan det vara något hjullager? Hur kollar jag det enklast? |
Ras.mus |
Frågan är om den visslar hela tiden eller bara vid full gas? (har aldrig ägt en diesel) |
| Jag har en 530xD och det är turbo som laddar.. Du kan inte frångå det. Hörs mest vid låga farter och i början av körning. | |
Ras.mus |
Låter som ett jämnt ljud med jämn frekvens? Trodde att turbon skulle bli ljusare ton ju fortare den snurrar? Den visslar även om man släpper gasen och motorbromsar. Börjar runt 15 km/h |
| jaha du, då är det inte turbo iaf. hjullager?? hmm... mest trolig är det lager...kolla det... | |
Ras.mus |
Ja, tycker dock att hjullager borde ändra ljud ju fortare man kör, eller? Men bilen ska in på M-test på tisdag så vi får se vad de säger där. Ska påpeka det speciellt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.