|
|
|
|---|---|
|
Min X5 har börjat gå ryckigt. Den går relativt ok vid låga varv om man inte belastar den för hårt men vid 1500 varv rycker det ordentligt och gasar jag fullt blir det bara längre mellan rycken och de blir kraftigare. Mellan ryckningarna går motorn rikitgt, bluddrar inte eller så. Känns som om den inte får bränsle som den ska. Provade att tanka fullt alldeles nyss och jag tror det blev lite bättre men ingen större skillnad. Nån som har någon idé vad det kan vara? | |
| Kolla luftmassemätaren (lmm). Prova att koppla ur den (dra ur elkontakten till lmm) för att se hur bilen beter sig vid gaspådrag. Hur långt har den gått? Är det någon motorlampa som lyser på instrumentbrädan? | |
|
Jag provade och koppla ur lmm och bilen går faktiskt bättre! Den går fortfarande ryckigt men upp till 4-5000 varv sticker den lätt med lmm urkopplad. Men lmm ikopplad går den knappt alls att accelerera med. Jag provade även att skruva bort lmm och blåsa rent den med tryckluft men det vart ingen skillnad. Den har gått knappt 15000 mil och det lyser ingen motorlampa eller någon annan lampa heller. Ska jag byta lmm tycker du? |
|
| Det är troligen lmm som spökar, jag har inte bytt på X5:an men hade en MB tidigare som fick samma tendenser som du beskriver och efter ett lmm-byte så var bilen frisk igen :) | |
| Jag hoppas det jag också, har just beställt en lmm från england (ignitioncarparts.co.uk). Kostar 1275 kr istället för 3700 hos bmwhandlarn. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du skulle ha beställt härifrån istället och fått en original . Länk Om du läser uppdaterat så är noname LMM lika dåliga som en trasig original. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag fick den där luftmassemätaren från england på en par dagar. Det var en Bosch men den såg inte hundra likadan ut som den som satt där, bland annat var "piggarna" på kontakten inte likadan men det passade ändå. Men bilen blev inte riktig så jag tröttnade och beställde tid på bmw-verkstaden i Sundsvall, Molin Bil. Där har nu bilen och jag varit halva dagen. Dom fick upp en del felkoder, bla tändfel på 3 av 4 tändspolar, värmefilmsnågonting på lmm och att motorkodning saknades. Dom provade att byta tändspolarna men ingen skillnad. Dom tog då bort alla felkoder och provade igen. Då kom det bara upp en felkod: motorkodning saknas. Så då körde dom in ny programvara vilket tog någon timme och sen blev bilen riktig(!) och inga felkoder. Eftersom det då inte gick att felsöka mer så fick jag hämta bilen och på väg hem dyker plötsligt symptomen upp på nytt. Bilen börjar gå så dåligt att jag knappt kom framåt. Jag stannade då och drog ur kabeln till lmm (original-lmm som jag bytt tillbaka till) för jag tyckte bilen gick något bättre då och så tog jag mig till slut hem. Vad ska jag göra? Ska jag beställa en lmm från MAF istället, eller ska jag lämna in bilen igen? Känns ju inte så roligt att köpa på sig en samling med LMM heller. Menar du Hasso med noname att det inte är något fabrikat på dom? Det här är ju ändå en Bosch jag fått. Men den kanske är en lmm till en annan bil? Och borde det inte dykt upp någon felkod för lmm eller skickar den bara fel värden? |
|
| Hittat något fel? | |
| Japp, lämnade in den på bmwverkstan igen och dom felsökte allt möjligt bla bränslepump men den gav rätt tryck. Efter många om och men testade de bränslepumpen igen och då inte bara på tomgång utan även vid gaspådrag och då hängde den inte alls med. Så felet var hela tiden bränslepumpen. Lite sur på mig själv eftersom det var min första tanke att den inte fick bränsle som den skulle men istället snöade jag in på lmm-spåret. Detta är min tredje bmw på 10 år och jag har aldrig haft fel på lmm, åtminstone inte vad jag märkt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vi började med bränslepumpen, katalystor och till sist LMM vid liknande felsymtom på en M62TU när det var LMM som var felaktig. Så visst är det lurigt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.