AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.679

E38 750iAL -95 - Startproblem när motorn är varm

Ox
1
Oxie
750iAL
Hallå allesammans!

Har googlat problemet och hittat fler som har samma problem, men inte hittat något konkret svar. Vad jag hittat så är problemet inte modellberoende, utan folk med 850 & 740 har samma problem.

Problemet är det att bilen startar utan problem när motorn är kall. Kör man sedan motorn varm, parkerar och försöker starta igen så vill den inte alltid starta. Instrumentpanel och allt funkar som det ska, inga felmeddelande i displayen eller något sånt.
Startmotorn vill inte gå runt helt enkelt..
Låter man bilen stå och bli kall så startar den igen utan problem. Fast det kan ta allt från 20min till ett par timmar.

Vad jag kunnat läsa mig till så skulle själva startproblemet vara startspärr.
Men jag är lite tveksam eftersom felat uppenbarligen är temperaturberoende. Under vintern har det knappt varit något problem.
Kan tillägga att tändningslåset är bytt.

En teori jag läste var att nån solenoid i startmotorn skulle kärva om den blev varm.
Tycker det låter som en hyfsat trolig teori, har dock inte fått läge att undersäka den närmare.

Har haft lite andra problem med bilen också som kanske spelat in:
Larmet har gått igång av sig själv nån enstaka gång.
AC'n var död en dag. Visade sig vara en trasig säkring, dock inte den märkt med klima utan en märkt med heisung nånting.
Nyckeln bara snurrade runt i tändningslåset när man försökte starta. Verkade vara lägesgivaren som talade om för bilen vilken växel den låg i då man bara la i en växel och la tillbaka den i P för att det skulle funka igen.

Är det någon som haft samma fenomen och har några konkreta tips?
Det hände nämnligen på besiktningen i veckan och har ingen lust att chansa på en besiktning till..
ks
16
ksa

M5 99
Hej jag hade samma problem med min e38 bilen helt död men alla lampor lös på instrumentbelysningen.
Den gick att starta med kablar.
Kolla alla jordflätor/oxid.
ks
16
ksa

M5 99
kan vara tändningslåset
xl
4
xl2000
740IA-95
Min kärra står på BMW för just detta fel,
Man har hittat fel på starten som som verkar generera fel mot grundmodulen därav utebliven startmöjlighet. så dom två sakerna kommer att bytas ut..
Fortsättning följer...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Oxie:

Du skriver att tändningslåset är bytt, var det till ett begagnat då? För det låter som om låset är slitet:

Länk

Om bilen inte vill starta varm så är det ofta kam/vevaxelgivare som trilskas.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.