|
|
|
|---|---|
| Har en 83:ans 5växlad låda med ettan ner till vänster.Numret på lådan är 002468 ng.Tillverkningsnummer på husen är 2600106090,2600105090 Är det någon som vet vilken modell den kommer ifrån? | |
| Troligtvis en e24. | |
|
Är väl den så kallade dogleg-lådan. Vet inte om den fanns i svensksålda bilar, kanske var det någon form av tillbehör/extrautrustning? Har sett en E24 83 eller 84 med sådan låda, för ett år sen eller så var det en vit M5-86 med dogleg-låda till salu, tror det var i sthlm.. Satt kanske i ännu fler modeller??? LTK, Kung i Alingsås |
|
|
Dogleglådan har funnits som tillbehör ända sedan början på 70-talet. Till 2800 cs, 3.0cs och csi fanns dogleglådan som extra tillval, dock var det inte många som valde denna, har själv en dogleglåda i en av mina E9 coupéer, men den är eftermonterad av mig själv. I E24an var dett rätt vanligt med den så kallade dogleglådan, för övrigt är det samma växellåda som sitter i M3 E30. Alpinas dogleglåda hade en något längre 1:a än "BMW:s". På det tidiga 70-talet fanns det även en ZF dogleglåda, men den är mycket ovanlig. /Johan |
|
|
Har de i min 528 fast Ettan är uppe till vänster.(Getraglåda) Fegt Att Bromsa |
|
| Om ettan sitter uppe till vänster har du ingen dogleglåda, däremot kan den trots detta vara tätstegad. På M6:orna så sitter det en tätstegad femväxlad låda, vanligtvis med ettan uppe till vänster, men som tillval kunde man få ettan snett nere till vänster. Dessa växellådor är riktiga 5 växlade lådor, övriga 5 växlade lådor till BMW sexan har inte 1:1 på femman. | |
|
Det är ingen tätstegad låda.Utan en GETRAGLÅDA :)) Det finns två sorters getrag.En med Ettan neråt och tvärtom.Det inget speciellt med dem förutom att dem tål hur mycket stryk som helst. Fegt Att Bromsa |
|
| Dogleglådan brukar vara tätstegad, jag har iaf inte stött på någon som inte är det... | |
|
Nu har du gjort de. Fegt Att Bromsa |
|
|
M528: Du måste skilja på Getrag och dogleg, dogleg är mönstret på växellägena och inte tillverkarnamnet. Dogleg har man på tävlingsbanan då man bara har 1:an vid start (knappt då) för att sedan ha resterande växlar i ett H-mönster. Getrag tillverkar bl.a sådana lådor och det har sålts ett antal BMW-modeller med sådana original (M5 E28 och M3 E30 bla) Du har alltså en dogleglåda som inte har lång etta och tät stegning mellan övriga växlar (och 1:1 på femman)? |
|
|
Jag har lådan med lång etta och inga korta växlingar (inte vad jag tycker iaf). Fegt Att Bromsa |
|
|
Vad har du för stegning i lådan? Bakaxelutväxling? |
|
|
Ingen aning. Fegt Att Bromsa |
|
|
vad menas med lång 1 min gör över 110 på 1 ca 6ooo varv,om jag har lång 1 varför finns det inte långa 2,or eller hela lådan FÖR TRIST FÖR ATT VARA ARTIST |
|
|
110 på 1an....... va i helvete???? |
|
| jag vet det låter konstigt men så är det, är det det som kallas lång 1. | |
|
det är iförsig 1 år sedan jag körde bilen men så mycket kan jag väll inte glömt EEEEEEEEEEEEE VAD PRATADE VI OM FÖR TRIST FÖR ATT VARA ARTIST |
|
Grusse |
110 på ettan, låter otroligt mycket. I klass med motorcyklarna issåfall. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.