AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.126

getraglåda finns ej i bmws data.nån som vet?

j6
3
j60
2000 -68
3.0csi -73
3.0s -76
Har en 83:ans 5växlad låda med ettan ner till vänster.Numret på lådan är 002468 ng.Tillverkningsnummer på husen är 2600106090,2600105090 Är det någon som vet vilken modell den kommer ifrån?
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Troligtvis en e24.
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Är väl den så kallade dogleg-lådan. Vet inte om den fanns i svensksålda bilar, kanske var det någon form av tillbehör/extrautrustning? Har sett en E24 83 eller 84 med sådan låda, för ett år sen eller så var det en vit M5-86 med dogleg-låda till salu, tror det var i sthlm.. Satt kanske i ännu fler modeller???

LTK, Kung i Alingsås
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Dogleglådan har funnits som tillbehör ända sedan början på 70-talet. Till 2800 cs, 3.0cs och csi fanns dogleglådan som extra tillval, dock var det inte många som valde denna, har själv en dogleglåda i en av mina E9 coupéer, men den är eftermonterad av mig själv. I E24an var dett rätt vanligt med den så kallade dogleglådan, för övrigt är det samma växellåda som sitter i M3 E30. Alpinas dogleglåda hade en något längre 1:a än "BMW:s". På det tidiga 70-talet fanns det även en ZF dogleglåda, men den är mycket ovanlig.

/Johan
Har de i min 528 fast Ettan är uppe till vänster.(Getraglåda)

Fegt Att Bromsa
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Om ettan sitter uppe till vänster har du ingen dogleglåda, däremot kan den trots detta vara tätstegad. På M6:orna så sitter det en tätstegad femväxlad låda, vanligtvis med ettan uppe till vänster, men som tillval kunde man få ettan snett nere till vänster. Dessa växellådor är riktiga 5 växlade lådor, övriga 5 växlade lådor till BMW sexan har inte 1:1 på femman.
Det är ingen tätstegad låda.Utan en GETRAGLÅDA :))
Det finns två sorters getrag.En med Ettan neråt och tvärtom.Det inget speciellt med dem förutom att dem tål hur mycket stryk som helst.

Fegt Att Bromsa
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Dogleglådan brukar vara tätstegad, jag har iaf inte stött på någon som inte är det...
Nu har du gjort de.

Fegt Att Bromsa
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
M528: Du måste skilja på Getrag och dogleg, dogleg är mönstret på växellägena och inte tillverkarnamnet. Dogleg har man på tävlingsbanan då man bara har 1:an vid start (knappt då) för att sedan ha resterande växlar i ett H-mönster. Getrag tillverkar bl.a sådana lådor och det har sålts ett antal BMW-modeller med sådana original (M5 E28 och M3 E30 bla)

Du har alltså en dogleglåda som inte har lång etta och tät stegning mellan övriga växlar (och 1:1 på femman)?
Jag har lådan med lång etta och inga korta växlingar (inte vad jag tycker iaf).

Fegt Att Bromsa
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Vad har du för stegning i lådan?

Bakaxelutväxling?
Ingen aning.

Fegt Att Bromsa
ro
73
roland
bmw 635 80
vad menas med lång 1
min gör över 110 på 1 ca 6ooo varv,om jag har lång 1 varför finns det inte långa 2,or eller hela lådan

FÖR TRIST FÖR ATT VARA ARTIST
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
110 på 1an.......

va i helvete????

ro
73
roland
bmw 635 80
jag vet det låter konstigt men så är det, är det det som kallas lång 1.
ro
73
roland
bmw 635 80
det är iförsig 1 år sedan jag körde bilen men så mycket kan jag väll inte glömt EEEEEEEEEEEEE
VAD PRATADE VI OM

FÖR TRIST FÖR ATT VARA ARTIST
Grusse
110 på ettan, låter otroligt mycket. I klass med motorcyklarna issåfall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.