|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Har en Bmw M3 E46 05 som gått 6020 mil och det är dags för en inspektion 2 snart. Har en vän som säljer bmw orginaldelar och kommer få köpa till ett reducerat pris (20-30%). Har vart kontakt med 3 firmor, Jaarls helsingborg, Molins bil sundsvall (aukt) samt en citroen auktoriserad fast väldigt duktiga på bmw här i samma stad. Pris på Jaarls var runt 4200, Molin runt 6000 och verkstaden här i stan runt 3000. Hade lätt tagit Jaarls men har 180 mil tur och retur resa så tänkte höra är det åt helvete att ta firman här i Hudiksvall? Dom har ett väldigt bra rykte att kunna hantera Bmw inkl ventiljustering. Men är den stämpeln mkt mindre värd? Molins bil är ju bmw auktoriserad men 3000 till för samma jobb låter lite mysko. | |
|
Så jala avanserad är inte servicen så att man åker så långt bara för den! Det skulle inte jag göra i varje fall! Men jag hade nog tagit BMW vekstaden ändå, även om cittra verkstaden är en bra verkstad!Om jag hade tänkt att ha bilen kvar i många år och många mil så kan man nog lika gärna serva på Cittraverkstaden,förutsatt att dom är duktiga! Klabbarparn |
|
|
Håller med klapparparn. M3:an är ju en relativt enkel bil och därav torde de flesta verkstäder kunna serva den. Det som jag själv anser vara viktigt är att rätt oljor och vätskor används. |
|
|
det är ju ingen rymdfärja som ska fixas byta lite oljor och filter kan vilken verkstad göra och kontrolera ventilspel tror jag citroen verkstaden kan göra med |
|
| Att enbart ha stämplar i boken från aukt bmw verkstäder kommer alltid vara bättre än något annat punkt slut.. Sen kan man diskutera i evighet vem som gör servicen bäst! Skulle jag vara intresserad av din bil så hade jag uppskattat en service på aukt bmw mycket mer. Sen visst tre tusen är en del pengar men inte så fruktansvärt igentligen! Jag hade kört på bmw alla dagar i veckan.. | |
|
Nästan alla som köper m3 kollar upp hur många fisar som har släppts i bilen har man inte råd med 10 000. Extra kroner i reparationer på en m3 så ska man inte köpa en det kollas så förbannat mkt på allas m3 er som köps. Man köper inte en m3 för att gubbköra och det har inte ägaren innan gjort heller. Så det jag vill säga är olja som olja spelar roll vem fan som har bytt den bara den är bytt |
|
|
Det som kostar pengar med inspektionerna på S54:an är just kontroll och justering av ventilspel. För detta krävs måttstockar med rätt intervall, stor noggrannhet och tid. Är något utanför toleransen ska det justeras och då krävs shims och ett specialverktyg. Har Citoën, Bosses Bilfix eller liknande denna kunskapen så är det väl ok (men jag skulle inte våga släppa en fis i bilen utan att försäkra mig om det). Se till att du får ett protokoll efter utfört arbete med uppmätta värden för insug- och avgassidan (som bevis). Sen när nu ventilkåpan lyfts av och då blottlägger kedjedreven mot vanos så är det ett ypperligt läge att kontrollera så att du inte har lösa "vanosbultar". Se post #92 i denna tråd hur det görs Länk . |
|
|
"måttstockar har alla verkstäder och det är inte avancerat får du in en 0,25 "stock" och Max får va 0,15-0,20 så byter du brickan till en som har 0,10 mer än den som sitter det är väldigt enkelt inte något att ha protokoll på alla som har en bilverkstad kan detta inget speciellt med en BMW precis som på alla motorer |
|
|
Prisförslagen du fått låter väldigt låga. Är det priser på arbetskostnad exkl material eller? Jarls prislista: Länk OT: Insugssidans spel ska ligga mellan 0,18-0,23 mm och avgassidan 0,28-0,33 |
|
|
Jag gav inga exakta värden men saken är den att det är basic grejer för en bilmek lämna det där de är billigast dock inte på hassans kebab och diverse om du förstår en seriös verkstad klarar en vanlig service och du får inte 3000 mer vid försäljning för en BMW stämpel |
|
|
Svenss0n: Inbegriper 3000:- på din lokala verkstad verkligen ventiljustering? Känns tveksamt. Jarls tar inga 4200:-...: Inspektion 1 - 5332-6198sek (beroende på åtgång av chims vid ventiljustering) Inspektion 2 - 7550-8420sek (beroende på åtgång av chims vid ventiljustering) |
|
|
Han skriver ju i sin första post att han tänker köpa material av sin polare så jag antar att priserna som är listade är exklusive material. Jag hade gjort servicen hos BMW, inte för att jag tvekar på om någon annan kan göra det eller ej, utan för att det helt enkelt känns bättre. Tydligare historik, och jag tror till skillnad från någon annan här att man kan ha igen pengarna när man säljer. Åtminstone en del som gör att skillnaden mellan att ha servat hos BMW eller någon annanstans blir försumbar. |
|
|
Inpection 2 kostar för min m3 14000 på Paulssons bil i Helsingborg. På Jarls ca 8200. Krävs ingen raketforskare för att förstå vart jag kommer att serva den nästa sommar. Att det ska vara på en auktoriserad verkstad är självklart. Kommer inte att köpa en m3 om den är servad på Mekonomen eller hos en citroen återförsäljare. Men det är min åsikt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.