AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.680

Återigen fel av värsta tänkbara art, handbromswire av, fäste ärjat i hjulhållare...

An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
BMW Z3M Roadster Hamann Ed. -97
Precis när man skruvat isär e39:an från helvetet i atomer för att jaga spöklika elfel (allt på instrumentklustret är apa i ananas förutom varvräknare, vindrutetorkare och elhissar lever eget liv osv) så packade handbromswiren vänstr bak ihop. Naturligtvis även denna gång ett "masterfel" som kräver fullständig demontering av hela j-a bilen, man blir så trött. Skojade i garaget efter en snabb titt under, att "bmw har nog tänkt att man ska plocka ner avgassystem, kardan och värmeplåtar", blev knappt förvånad efter att ha slagit upp det i haynesmanualen och konstaterat att precis så idiotiskt är det! Någon borde sätta en rysk sjöman på den bildesignern... I a f, inte nog med det, utan naturligtvis måste jag få den jävligaste varianten av de jävligaste felen (i vanlig ordning), så läget är såhär; Wiren är av, fästet sitter kvar i sitt hål i hjulhållaren och har ärjat så jäkligt så att enda lösningen är att borra bort det. Problemet verkar vara att det är svårt / omöjligt att borra bakifån hjulhållaren pga bärarmar, bussningar och skit som är i vägen, framifrån är navet med tillhörande "platta" som man sätter fast bromsskivan på ivägen (i a f för att kunna borra 100% rakt). Någon som varit med om liknande och har något tips?

Jag har läst om att en del lyckats med konststycket att dra upp de nya vajern fäst i den gamla vajern, för att slippa demontera hela bilen. Dock har ingen skrivit om HUR de lyckats få kupédelen av vajern genom fästet i hjulhållaren, för den delen av vajern har ju en fläns som jag antar ska tjänstgöra som "stoppkloss" när vajern ska in i kupén. Ska den igenom hjulhållaren så pratar vi ett hål på minst 16 mm. Någon som kan ge mer detaljer eller tips?

Stort tack och ursäkta min bitterhet, men på denna E39 börjar det bli väldigt befogat...

Mvh
andreas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är vanligt att ändhylsan på wiren ärgar fast så där. Kolla om det finns möjlighet att med en dorn i lämplig diameter kunna slå ur den från utsidan. Kanske om man med ett långsmalt härdat verktyg kan gå genom ett av bulthålen. Värme med gaslåga kan vara en medicin i samband med det.
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Vet inte hur det ser ut men du kanske kan prova med en "rostlösare", som smörjer upp ärget?!

Hoppas det löser sig!

/Jake
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Gick igenom samma hemskhet alldeles nyligen. Läs mitt näst sista inlägg här: Länk

Jag bytte alltså höljet också, inte bara stålvajern!

För att sedan slippa demontera kardan gjorde jag så här:
1. Lossa vajrarna vid spaken
2. Knyt ett långt snöre i varje vajerände vid spaken
3. Lossa alla kabelhållare undertill
4. Dra ur vajrarna underifrån bilen. Om de fastnar - dra i snöret ett par cm, vrid lite på höljet och lirka så kommer den till slut
5. Knyt fast snöret i den nya vajern
6. Tejpa snöret mot kabeln och tejpa ända upp på bara snöret, detta för att vajern inte ska fasta på vägen upp.
7. Dra i snöret och lirka.

Om du bestämmer dig för det här sättet men inte har någon som kan fixa borrar åt dig - Skicka Power-post till mig så ska jag se om jag hittar igen borrarna, kan skicka dem till dig i så fall.

___

Min bil: Länk
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
BMW Z3M Roadster Hamann Ed. -97
Tack för alla hjälpfulla tips! Efter en lång natt i garaget är problemet löst!
Borrade med långa borrar, 30 cm, på så vis kunde jag få det hyfsat rakt utan att ta bort navet, små storlekar först och stegade mig sedan uppåt. När jag kommit rakt igenom med 8 mm gick det med ett dorn att slå ut hylsan bakifrån navet och ut. Sen började nästa problem, att trä igenom den nya vajern. Jag provade att vira en fk kabel (tunn elkabel) runt den gängade delen i kupén, det gick bra till en början, men sen fastnade alltihop och det fanns inget alternativ än att dra hårt och således separera gammal vajer och påhängd dragtråd. Att ta ner kardanaxel, avgassystem mm lät inte speciellt lockande, så efter någon timmes försök, många återvändsgrändar och en hel del svordommar, lyckades vi till slut trä igenom den gamla vajern (med det svarta höljet och stoppklackarna borttagna) från kupén och ner till navet för att sedan med framgång använda den som dragtråd, nu med virad fk kabel och tight spänd eltape runt hela paketet. Till slut efter ca 4 timmar, framgång!

Hoppas övriga slipper vara med om detta, var inte roligt...

Mvh
andreas
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Vi är ju några som kan konstatera att den som godkänt den konstruktionen borde tvingas ned i ett badkar fullt med hungriga gäddor!

___

Min bil: Länk
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Hahaha, vad rolig läsning (bl.a. det om gäddor). Det är fasen inte kul när allt jävlas till max. Är det en dum konstruktion ur demonteringssynpunkt blir det ju inte roligare heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.