|
|
|
|---|---|
|
hejsan! är ny här på forumet och har lite frågor angående e30. tanken är och har alltid varit att jag ska köpa mig en bmw som första bil. och nu har jag helt snöat in på att köpa mig en e30, eftersom att man kan få en för ett hyffsat bra pris + att dom passar storleken på mitt garage. tanken är att köpa en e30 för en hyffsat billig peng och fixa till tills 18 års dagen. har lite funderingar på motor byte. har sätt ett antal e30.s som folk satt i m50 motorer i. passar det "bolt on" eller krävs det mycket modifieringar med fästen osv. Och hur är det med besiktningen? tycker ni en e30 är en bra första bil eller skulle ni rekommendera något annat? tacksam för svar! | |
|
M50 påstår folk är "bolt on", men i själva verkligheten är det fan inte mycket som är bolt on... Det krävs endel modifieringar, eventuellt nytt bromsservo. Finns många olika lösningar, beror på om du vill ha m50 lutning eller m20 lutning på motorn, vilken låda du använder osv. Sen behöver du en 328 kardan eller liknande och dom är fan inte lätta att få tag på idag. Eller jo om du betalar riktigt bra. Ang reggning så är det som följer: En 320a går att köra in o regga med M50B20. En 325a går att köra in o regga med M50B25. Men observera att en 320 INTE går att regga in med M50B25 hos SBP. Du måste då gå igenom SFRO som ombyggt fordon och då är det MAX 15kw/100kg som gäller. SFRO blir en merkostnad på upp till 10 000kr... Vi har otroligt korkade avgasregler och effektgränser i vårt kära land.. och när man väl börjar bli insyltad på riktigt med SFRO och trafikstyrelsen om regler m.m så vet dom knappt själva vad som gäller.. har själv blivit hänvisad till trafikstyrelsen av både SFRO och SBP. Har än idag inte fått ett svar på mina frågor och detta var flera månader sen.... inte ens han som sätter reglerna vet exakt vad som gäller.. helt absurt. |
|
|
tack för bra svar! hur är det med m30 motorn. är det samma regler som gäller där? om man går upp i motor storlek måste man alltså alltid regga om till ombyggt fordon? |
|
|
Yes, det blir ombyggt fordon. För mycket hästar. Varför inte hitta en 320 som inte är så rostig och stoppa i en M20B25, 325, 525 12V-motor? Eller enklast hitta en 325:a. Gr8ride |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.