|
|
|
|---|---|
|
Har en 520i -96 med den äldsta stereon där radiodelen och bandaren sitter ihop. Har sett i tidigare trådar att det till vissa andra äldre modeller är möjligt att koppla in externa enheter via auxingång, någon som vet om detta även är möjligt för den "kloss" som sitter i min bil? | |
|
Det finns flera varianter på stereo i E39. Om din enhet har CD-växlaringång så har du i princip redan en AUX-ingång via denna. Du ser isf en liten 10-polig kontaktlist intill de runda större pinnarna i det fyrkantiga kontaktblocket bak på huvudenheten. Kruxet är att man bara kan aktivera denna ingång via kommando på I-bussen, det är detta man gör när man ansluter en iPod eller iPhone via ICE-link, eller andra motsvarande lösningar. Om det är just nån i-pryl du vill docka in så finns det en färdig lösning på ovanstående sätt. FP |
|
|
Tyvärr är ljudkvaliten usel och nyckfull med kasettadaptrar, till och med sämre än FM-sändare som annars också funkar. FP |
|
| Stort tack för hjälpen! Hittade en grej på Biltema som kanske kan funka... | |
| Lite dyr men jag tror på den, + man får en kul ratt å leka med=O) | |
|
@Photo: "Stort tack för hjälpen! Hittade en grej på Biltema som kanske kan funka..." Vad var det du hittade på Biltema, och funkade det? //Tobbe |
|
|
@SweMTT, hittade en FM-modulator, 249 kr. Länk Vad jag har förstått så kopplas den in på antennkabeln + ansluts till ström, sedan kan man ha en 3.5mm-plugg på något smidigt ställe. När den ska användas ställer man bara in radion på "rätt" frekvens, inget brus eller annat vilket är positivt. Har dock inte provat än. |
|
|
Hej, Ok, idag har jag en liten grunka som man sätter i cigg-uttaget (tror jag hittade den på Claes Ohlson), men radion bara hoppar över den frekvens jag har valt på fm-sändaren, funkade klockrent i min förra bil - Peugeot 306). Har testat att göra manuell sökning också - stegar mig fram till ex: 107.9 men den bara visar namnet "Music Fly" ett par sekunder sen går den vidare. Testade även "kassetten" som jag hittade på Kjell & Company men då fick bara - Tape Error och ett evinnerligt smattrande från kassetten. Den lämnade jag tillbaks omgående. Man kanske har för gammal spelare/radio/CD??? //Tobbe |
|
|
Din FM-sändare i cigguttaget skickar signalen i luften till antennen på bilen. Därför blir resultatet väldigt olika mellan olika bilar och deras olika antennlösningar. Är egentligen värdelösa i bilsammanhang, man kör ju omkring i olika områden och väljer man en frekvens så hamnar man snart i konflikt med en lokalsändare. Speciellt i storstadsregioner där man redan har trångt på FM-bandet, och ofta tar lokalsändaren över och släcker ut MP3-spelaren osv, allt slutar med irritation. En FM-modulator som länkas in direkt på antennkabeln som i fallet med den från Biltema ovan är en mycket bättre och stabilare lösning. Alla lösningar som inte innebär direkt inkoppling mot stereons förstärkare innebär tyvärr ljudförsämringar, t.ex störningar, begränsat frekvensomfång osv. Både vanlig FM-standard och kasettadaptrar har en relativt låg övre gräns som börjar rulla av redan efter 10-12 KHz. Tillsammans med komprimeringen i MP3-formatet eller liknade så blir resultatet inte så bra alls. FP |
|
|
jag köpte denna på ebay, finns till alla som har cd-växlarstyrning: Länk resultatet är mycket bättre än FM sändare och tog nog max 15 minuter att installera. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.