|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på en sån här: Länk Jag får betala 3000kr för den. Finns några liknande alternativ till bättre pris? Biltema har en 1/4, 3/8 och 1/2 för 1199 med 10 års garanti, men lådan är ful och myskänslan inte lika bra, dessutom överlappar inte hylsorna i storlek. Finns nån onlineshop i utlandet kanske där man kan fynda verktyg? | |
|
Har själv en liknande sats från kamasatools och är helnöjd. Mkt bra kvalité. Mao rekommenderas :) BMW M-POWER |
|
|
Kamaza har livstidsgaranti vilket kan vara bra! Mvh. Richard |
|
| Priset? Finns nåt liknande för lägre pris eller är det bara att slå till? :) | |
|
Känner du inte ngn hantverkare som kan plocka ut den med rabatt? BMW M-POWER |
|
| Listpriset är 4400 så det är 30%. Men listpris har ju inget med inköpspris att göra på en sån här produkt. :) | |
|
Sett ur perspektivet pris/prestanda, är nog Kamasa-satserna svårslagna! Köpte för många år sedan (mer än 15 år) satsen som motsvaras av 136-delarssatsen. Det är en av de bättre investeringarna jag gjort - har använts flitigt till både MC och bilar mm. Trots att grejerna är välanvända är inget utslitet eller trasigt... Har provat deras livstidsgaranti en gång, då jag fick en lednyckel som hade en sprucken hylsa (den var rätt sliten i övrigt) och när jag visade den för återförsäljaren fick jag en sprillans ny lednyckel utan en enda fråga om hur den gick sönder eller liknande... :o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kolla Swedols webbbutik. Jula har mycket också. Visst Kamaza är mycket bra men ändå inte proffskvalitet vilket hemmapularen knappast behöver idag. Hazet, Bacho använder jag själv, men har även den del från Kamaza och Biltema, har en sats liggande i bilen för jämnan typ denna Länk Biltemas lösa hylsor och nycklar håller hög kvalitet och funkar utmärkt Och de duger länge också för hemmabruk. Största problemet är väl att hitta "den kompletta satsen" alltid saknar man något , speciellt i djungelsn av olika bitsar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Då är frågan vad det kan kosta att köpa motsvarande delar av annat märke i proffskvalitet? 4500? Då köper jag det istället. 10000? Nej tack då får Kamasa duga. :) |
|
| Vad innebär proffskvalitet då? | |
|
Visst har Kamasa en liten bit upp till absolut proffskvalitet som Sandvik/Belzer, Bahco, Stahlwille, Snap-On, Facom etc. Proffsprylarna håller ännu bättre kvalitet och tål att användas dagligen i arbetet, är också ofta lite slankare i godset på hylsor och nycklar etc. utan att vara svagare (bättre stål). Dessutom brukar det finnas renoveringssatser och reservdelar att köpa till spärrskaft etc. Men precis som Hasso skriver, finns det alltid några verktyg man saknar även om man köper en stor sats. Jag har haft Kamasa-satsen som grund och köpt på mig fler verktyg allt eftersom man kommer på vad man "saknar" och när man springer på fynd av olika slag (kolla på marknader och loppisar - där kan man ofta hitta bättre begagnade proffsverktyg från gamla verkstäder och lantbruk mm, för en spottstyver). Själv tycker jag Sandvik/Belzer-verktygen tillhör de trevligaste - slanka, starka, bra ergonomi och blanka och fina...men dyra! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag skulle vilja slå ett slag för biltemas 10 års garanti verktyg. Mycket prisvärda och bra kvalite för lite pengar. De är dessutom mycket lik kamasatools i utseende. Har själv använt dessa vektyg i många år och endast det lilla spärrskaftet har gått sönder vilket de ersatte efter 8år. | |
| Har precis den lådan du beskriver marin849 och precis som du säger är hylsorna lite dumt utformade gentemot storlekarna på spärrskaften. Jag löste detta med att köpa en extra sats med halvtum hylsor ner till 10mm. Sen är själva lådan lite dumt utformad. Men man kan väl inte få allt kanske för det priset. | |
| Mmm. Vi har Biltemas på jobbet, inköpt 1998! Men den används "aldrig" och finns där just för att finnas där... | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Vill bara tipsa om denna specialnyckel på Tradera. Ett oumbärligt verktyg som bör hamna på ett högt slutpris. Egentligen ska man väl inte berätta när man hittar dylika fynd? Länk |
| Jag har en motsvarande men älsre sats och till min förvåning spräckte jag en hylsa när jag skulle lossa en hjulbult som någon dragit åt nåt fördjävligt. Tog sedan en biltema hylsa och den gjorde jobbet. Fick visserligen en ny hylsa på garanti utan tjafs så det var ok ändå. Behövde inte ens visa kvittot utan visade bara hylsan. | |
| Ica Maxi (av alla ställen) har kampanj på en Bahco-sats nu Länk måste ju vara prisvärt? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Idag är det i stort sett omöjligt att använda 1/2 på nyare bilar utan idag används nästan enbart 3/8 hylsor mm. 1/2 tum får inte plats. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Har något gammalt Bachoskaft som jag använder till en Kamasasats. De är ju riktigt bra och har fintandad spärrkrans o.s.v. Hur är dagens Bachoverktyg? De har väl blivit spanska vad jag har förstått. Intressant ang. satsen på ICA Maxi. | |
| Vi har haft en del bahco på jobbet och det känns väl som helt ok verktyg fortfarande men deras spärrskaft har haft riktigt dålig kvalité och gått sönder väldigt fort. | |
|
Skruvat med Kamazas stora sats i flera år och den har inte svikit mig, har knäckt spärhandtagen i strl 3/8 och 1/2 men då är det jag som klantat mig och försökt lossa saker som sitter rejält fast. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.