|
|
|
|---|---|
|
hej jag har en bmw 520i som jag tänkt skrämma upp en aning. Hade tänkt att stoppa in en turbo i bilen, men nu har jag hört att sexorna med dubbla grenrör dvs när dom e delade så behöver man dubbel turbo för att bilen ska gå bra måste jag köpa 2 aggregat mvh jonas köp inte en bmw om du inte har pengar | |
| Det holder lenge med en turbo. Du kan enten kjøpe et ferdig grenrør for turbo, eller sveise litt selv så får du det til å passe likevel. Det du heller burde tenke på er at det fort blir dyrt hvis du skal ha en del hester i den. Kompresjonen i din motor er høy.. dvs. at du må kjøre med lavt ladetrykk. Tror ikke du får ut mer enn max. 240-250 hk uten å gjøre seriøse inngrep. En M5 3,8L motor kan kanskje både bli billigere og være mer holdbar.... | |
|
oki men 250 hästar e nog ganska normalt annars håller ju inte lådan ihop just nu är det bara 130 hästar så 250 skulle nog få bilen att sticka iväg köp inte en bmw om du inte har pengar |
|
|
Du behöver inte köra med 2 agg,ett modernt agg kommer lira bra,fast skulle satsat på 2,5l motorn först.. Min kärra... Länk |
|
| Hei Hazze. Ser du har en 320 med 2,7L turbomotor. Lurer på å bygge omtrent det samme selv.. er takknemlig om du kan oppgi hva du har brukt av deler på motoren. F.eks. stempel, råder, kam osv... | |
|
men med 2,5 liters motorn går det inte igenom besiktningen oki det gör inte turbon heller men lättare att ta bort turbon n hela motorn kanske ville bara veta om ett aggregat störde motorn gång eftersom jag har delat grenrör så 3 cylindrar arbetar ju inte med turbon köp inte en bmw om du inte har pengar |
|
|
Jag tror nog att du måste ladda alla cylindrarna även om du bara har en fläkt mvh Berg "Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg |
|
|
oki men då måste jag ha ett grenrör som går ihop till 1 dvs att jag måste bygga ett själv eller köra med dubbelturbo köp inte en bmw om du inte har pengar |
|
|
Tror inte SBP ser nån skillnad på 2,0 2,5....om 2,5:an inte har vanos förstås Mvh Marcus |
|
| BMWJonte: Det välkända receptet för turbo på m20 tycks vara att du ska vända på grenröret uppochned och bygga en slags fläns som de två utloppen från grenröret går ihop i och att sätta turbon där. Så verkar det som andra gör. Men det finns folk som använder orginal placering av grenröret och sätter turbon på en liknande fläns neråt. | |
|
oki men vart får jag då tag i flänsen då jag kan ju inte bara köra från dom 3 första cylindrarna lr hur köp inte en bmw om du inte har pengar |
|
| Gör en själv, låna en svets och skaffa lite plåt och sånt så är det ju inte så överdrivet svårt att knåpa ihop. Du bör nog inte överladda med enbart 3 cyl, om du inte klarar det själv så kostar det nog inte så mycket att leja en duktig svetsare till att göra en såpass enkel konstruktion. | |
PETER.O |
Hej,SAAB hade en sådan anläggning på sin V6:a med enbart 3 cyl som drev turbon,men SAAB är ju kända för lite udda lösningar (banbrytande?).Vet ej om hur resultatet blev. Mvh Peter |
|
oki då ska jag asså koppla ihop grenrören med varandra så att 6 rör går ihop till 1 med en attrap å på den så ska jag skruvva dit turbon köp inte en bmw om du inte har pengar |
|
|
är det inte bättre att skaffa en turbo till då o sätta på den andra grenröret o sänka kompet i motorn en aning så båda aggregaten kan ladda köp inte en bmw om du inte har pengar |
|
PETER.O |
Hej det är bättre att använda två turbos om du har högt komp. Vid samma laddtryck spikar det lättare med singel turbo(singel-entry). Mvh Peter |
|
oki ja det va det jag trodde får se jag har fått en turbo nu får se om den passar till min bmw den har suttit på en 525 disel men jag tror att det va samma fäste till grenröret enligt bild på den köp inte en bmw om du inte har pengar |
|
|
Man kan ju sätta på det äldre grenröret (innan 88) då går rören ihop direkt, detta röret är däremot lättare att överhetta ( med min 320 orginal kunder jag läsa i skenet från röret) |
|
|
Hoppas nån ser detta nu! Jag undrar hur det gått med Era project?? Var ju ett tag sen nu så =) Överlycklig om svar! Den gör sig bäst på natten! |
|
|
Det är inte så bra om röret börjar glöda, speciellt inte om det är gjort i svartstål eller något liknande material. Det kan bli glödskal inuti grenröret som lossnar och åker in i avgashuset... gissa om rotorbladen blir söta då.. E28 M535i TwinTurbo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.