AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.790

Vilken Z4 (E89)?

Ja, det blir väl mycket äpplen eller päron men vad tycker ni?

Mest pang för pengen (ca 350-400´)?

sDrive23i med navigator (eller liknande kostsam extrautrustning) eller 30i utan?
Eller vänta ett kvartal och börja fundera på turbomodellerna?
Några andra "måsten" på denna modell?
18" eller 19"?
Köpa i Tyskland?

För att kunna ge råd får man väl presentera körstil:

Gubb och tantkörning för två medelålders men där gubben tycker om motorljud. Prestanda inte så viktigt men komfort är desto viktigare.

Det är väl ungefär så långt jag kommit i mina funderingar.

Vad tror ni?
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
ska man lägga "så mycket" på bilen så är utgiften för Navigatorn inte så avgörande. :)

Själv skulle jag inte lägga de extra pengarna på navigation igen... Mer motor mindre extra elektronik blir det i min nästa..

som alltid 19" och lågprofil är inte komfort ;) inte ens min med 18" med lågprofil är en komfortupplevelse.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Låt för all del inte navigatorn styra valet. Hellre en bra lös variant.

Och hellre 30i än 23i avseende motorval. Inget fel på prestandan i den minsta motorn för en cab men den större motorn är mer harmonisk överlag enligt min åsikt. Men du ska absolut provköra alternativen för att känna själv.

Komfort och 18 eller 19 på en E89:a är inte kompatibelt, knappt ens med 17 tum. Det är fast, hårt och lätt stötigt men å anda sidan ska det vara så på en roadster av det här slaget. Komfortcabbe är mer 3 serievariant. Återigen tycker jag du ska provköra för att se var din smärtgräns går. Men långkörning på semesterresa och 19 är ingen komforthöjdare.

Måsten i utrustning är vindskydd, läderklädsel, sportstolar, elektriskt svankstöd, regnsensor.
Bra att ha, elektrisk inställbara stolar, eluppvärmd ratt, adaptivt M-chassi om man gillar aktiv körning.

Modellerna med turbo 35i o 35is.....hysteriska och skoj som tusan men är inte prestanda viktigt känns det som overkill.

Ok, tusen tack för era svar. Häng inte upp er på navigatorn. Min tanke var mer, mycket utrustning med mindre motor eller lite utrustning med den större motorn.
På pappret verkar ju inte skillnaderna vara så stora mellan 23 och 30 men det får nog bli att provköra för att avgöra. Måste hålla mig från 35i och 35is annars blir det kanske tokdyrt det här kalaset! :D
Visa användare
8.668
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker inte du ska invänta de fyrcylindriga motorerna om motorljud är viktigt för dig. Jag tycker dessutom att 23i räcker till för bilen. När jag kör cab uppskattar jag hyfsat med effekt och trevligt motorljud och det kan 23i leverera.

Jag har även provat 35is och visst, det är en trevlig bil, men för mig motsvarar den bättre motorn inte priset. I en coupe tycker jag det är annorlunda, men i en cab tycker jag inte motorn är en lika viktigt del.

Jag vill mest köra 70km/h på nån trevlig väg nära havet och njuta. Då duger 200hk lika bra som 300hk.

Utrustning jag tycker bilen ska ha är vindskydd, sportstolar, skinn, ej satinsilver interiör, pdc, bättre stereo, lite roligare fälgar än standard och sen är det väl lite småsaker till, som alltid...

Är du redan användare? Logga in i menyn.