AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.471

Låsmuttern gick av! Hur få loss?

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Låsmuttern gick av idag, och halva sitter fortfarande kvar i bulten. Hur ska man få ut den? Förstår att man måste borra ut den, men vilket sätt är smidigast?

Sen måste jag ju såklart försöka komma åt en ny låsmutter, kan bmw ge ut en ny eller måste be någon verkstad att få bort alla?
Borra 2 hål brevid varandra eller ett större hål. Slå in en mejsel och skruva ut den. Brukar inte sitta så hårt om du precis haft av den innan.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Kan du inte borra till någon reda i den, så kan du plocka av hela skivan och ta den från andra hållet.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är det inte själva adaptern han menar? Borde gå fint med en sån där brännsvets som bilplåtslagarna har och sätter fast stift med och rycker ut bulor med glidhammare. Se bara till att det jordas i en annan hjulbult och inte i bilen nån annanstans.
Okej. Missförstod honom så fall.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Kan du ordna en bild på hur det ser ut och lägga upp?

Lättare att ge tips om man ser hur det ser ut.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Lossna hela konan så att du får loss däcket ifall du släpper på alla andra skruvar?
Om de är BMW's låsskruvar så kan du köpa ett nytt verktyg för de övre 3 om så skulle behövas.

Finns lite olika trix för att få bort den, antingen om de går slipa ett spår och ta en stor skruvmejsel, eller borra ett hål och köra med svinpitt.
Eller slå på en 12-kant krafthylsa, allt beror nog på hur de ser ut.

För att ta loss hela skivan som Clintan66 säger så måste du ta av bromsoket och navet då gängorna sitter i navet och inte i skivan...
ga
15
gamnacken
318i-02 e46
Själv skulle jag inte rekommendera "grispitt" om muttern sitter hårt, dom har nämligen en tendens av att gå av när man drar för att dom är för hårt härdade. Och händer det då har man verkligen problem. Det finns en annan sorts utdragare som är konisk med fyra skarpa upphöjningar. Vad jag minns heter tillverkaren/modellen K.D. På den tiden jag sålde verktyg (2år sen) så var förpackningen orange. Den är dyrare än "grispittar" men 10 ggr säkrare.

ga
15
gamnacken
318i-02 e46
Kollade på nätet nu. Dom heter K.D och finns b.la på Akuma Tools, man kan köpa ett set eller lös till den dimension man behöver

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kan försöka fixa en bild.
Muttern gick av precis innan bulten hade börjat röra sig i huvetaget, så den sitter ju rejält hårt just nu. Gick ju av på hälften så de finns ju iaf lite matrial att jobba med.
De här kanske är värt att lämna in trots allt, känns tveksamt om kommer klara de själv när den sitter så pass hårt.
Jo
211
JockeX
Touareg
Haas: kör till intera och låt dem fixa problemet, byt sedan ut dina OEM låsmuttrar till deras speciallås. Standardlåset från BMW är värdelöst på alla sätt och vis.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Men det är alltså själva adaptern som gått av? Den med splines i ena änden och sexkant i den andra. Och det är halva splinesdelen som gått av?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Förstår inte heller riktigt vad han menar, E46 har ju inte muttrar original den har skruvar eller som vissa säger bultar (Länk.

Men om de är den adaptern som har 17mm 6kant i ena änden och splines i andra så kan du köpa en ny hos BMW kostar 80kr har jag för mig.
Ingen idé att låta en däckfirma våldföra sig på 4st hjulskruvar innan man har testat med en ny adapter, förvisso kan däckfirman ha en som passar men varför betala dom dyrt när man kan testa själv?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte om jag vill kalla de lås som fanns på den tiden värdelösa. Min adapter har funkat i 10år nu och den har dragit tufft ibland. Däremot de nya som tillkommit p.g.a. för få varianter verkar vålla en del bekymmer.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Dom är värdelösa i stöldsynpunkt då de finns verkstadssatser med alla nycklar!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kan så vara. Det är nog mer tackvare att det sitter orginal 16"-fälgar på min bil, än att det sitter låsbultar som jag får ha grejorna ifred ;)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är precis som Anders säger, det är själva adaptern som har gått av på mitten. Så fick själva 6-kanten i handen och den andra delen sitter fast i bulten på fälgen. Så själva bulten i sig har inte gått sönder.

Ringde Bmw idag om en ny adapter och det var inga problem sålänge dom har själva produktnumret på den. Hade ju inte tid idag såklart, men tror ni jobbet med att få ut den "trasiga" bulten kan vara nåt för Bmw att fixa?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det var ett sånt här verktyg jag tänkte på: Länk
Har du provat att knacka lite på biten? Sätt ett drivdorn mot brottytan och slå lite snett så att den drivs moturs om du kommer åt för försänkningen. Sedan prova att få tag i den med en radiotång/näbbtång
Du behöver nog inte fråga en märkesverkstad.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kanske något dyrt verktyg du länkar till :)
Har provat lite olika saker men vill heller inte hålla på och pröva en massa saker som jag inte ens vet kommer fungera, eller till slut göra så att det bara blir svårare att få ut den.
Bulten sitter så pass hårt, så måste verkligen till nåt som man kan få kraft att dra runt bulten med.

Vet att jag inte behöver gå till en märkesverkstad, tänkte mer på att eftersom man ändå måste dit och få fram en ny adapter. 2 flugor i en smäll så att säga :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har för mig att det står en siffra instansad i adaptern, som anger vilken typ det är. Dock står inte artikelnummret, men det kan du få fram här...

Länk

Det finns minst tre olika utföranden på låsskruv med adapterhylsa, så kolla vilken du har. Den jag länkade till är den första modellen med en liten täckbricka i plast.

Nästa version har ingen täckbricka, men en tapp i mitten av låsskruven.

Den sista modellen, har jag inte sett i verkligheten men verkar likna (kanske är) Kleeblatt-låsskruvar, med ett figurformat spår som adapter skall passa i.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Okej, ska försöka hitta denna kod någonstans och hoppas på att den inte sitter precis där den gått av.
Kan man ringa och beställa en sådan? krävs det någon form av bevis på att man äger bilen för att få hämta ut den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.