|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu har jag läst igenom samtliga trådar som jag fått sökträffar på men inte fått något svar på min fundering... Jag har en E60 525i M-sport -05 som inte har någon AUX-ingång från fabrik. Efter att ha tittat runt lite och sökt efter info så inhandlades en begagnad "AUX-låda" som sitter under mittarmstödet, vänd mot baksätet och som även är försedd med dubbla cig-uttag. Dessa sitter monterade från fabrik på vissa modeller, bl.a. på min farsas E61 -06. Då denna ger både laddnings- och AUX-inkoppling på samma ställe så ansåg jag att detta var att föredra för min Android-lur jag vill spela Spotify ifrån... Se bild: Länk Inkoppling till stereon trodde jag skulle vara lika enkel som på en eftermonterad AUX-enhet som sätts i handskfacket, men nu säger min BMW-återförsäljare (Autowax Karlstad) att en sån "låda" som jag köpt inte går att eftermontera i min bil. Jag har inte fått något svar på min Varför-fråga från dem, men beror det på att man inte kan ta loss det myntfack som sitter i min mittkonsol idag? Andra lösningar med FM-sändare m.m. är inte vad jag söker... Tacksam för svar! //Mvh Daniel ____ "Framhjulsdrivet? -Skulle inte tro det du..." | |
|
@JerdaN Vet inte om det går att monterar "lådan" eller ej. Tycker inte det både var så svårt. Jag Har en E61 -05 utan AUX. Blev tokig på det och när jag ringde bmw o fråga om eftermontering så var der DYRT DYRT DYRT. Köpte i stället en Dension Gateway 500. Mycket smidigt. Du kan koppla in AUX. Du kan koppla in Iphone/ipod som laddar. Du kan koppla in hårddisk alt USB-minne. Du kan koppla in Bluetooth. Du kan koppla in backkamera. Du kan köra filmer från din ipod/iphone. Och man kan dra kablarna till armstödet om man vill. Inte specielt svår att koppla in densonen heller. Jag kan bara rekomendera dension 500. har dock inte fått låt namn och artist namn i skärmen(idrive) ännu men det ska gå att fixa med tiden. Här hittar du mer info om dension Länk |
|
|
Glömde skriva att BMW måste uppdatera din bil om du inte du inte har AUX i den från fabrik och inte kopplar in en Dension. Jag fick svaret från BMW GBG "om vi uppdatera din bil så kan vi inte garanter att den nya mjukvara slå bort den gamla hårdvara" alltså du kanske måste köpa ny stereo och navi om du har det plus en massa annat som kan strula. Om du väljer att uppdatera din bil så skulle jag prata med fler olika BMW verkstäder om saken först. Och få höra för och nack-delar. Smidigare att använda dension och koppla din Android med USB. Ladda och köra musik |
|
|
Tack Popo, för ditt svar men just nu är jag mest intresserad av varför jag inte skulle kunna koppla in den redan inhandlade AUX-enheten. :-/ Omkodningen skulle inte vara något problem enl BMW-återförsäljaren utan just placeringen. Om jag istället hade valt att eftermontera det lilla AUX-stycket som sitter i handskfacket, så hade det inte varit några problem enl Autowåx-Karlstad. Men frågan kvarstår, varför skulle det inte gå att sätta den i mittkonsolen? |
|
| Förstår inte själv AUX är ju bara att förlänga kabeln från stereon och cigg utagen är ju bara att koppla på 12V ström så kolla då med en annan bmw vekstad och hör vad dom säger! | |
|
Jag kollade lite på Dension igen, jag ratade detta första gången och valde AUX-lösningen istället.... Men om det inte går att lösa så är givetvis detta alt 2. Lite frågor om Dension när vi ändå är inne på ämnet: Om jag förstått det rätt så kopplar man in den mot cd-växlaren. Jag saknar detta i min bil så då antar jag att jag behöver programmera om bilens mjukvara så den tror att jag har cd-växlare installerad för det ska funka, är det rätt uppfattat? Hur syns Gateway'en i Idriven förresten? Har jag fördragna kablar i bilen för cd-växlare eller hur löser man detta? |
|
|
Om du inte har cd-växlare from början åker du in till bmw och aktiverar den efter du har monterat in din dension. I Idrive:n ser det ut som vanligen med CD och sen CD1 CD2 CD3 osv. Finns en del som har fått in densions egna meny i idriven men det har jag inte lyckast med ännu. Finns en del video på youtube du kan kolla. Om du har fördragna kablar eller inte vågar jag inte svara på. mitt fall så hade jag det sittand på cd- växlaren och då fick man bara koppla runt det. Har du någon spelare i handfacket?? |
|
| Nej, jag har ingen spelare i handskfacket. | |
|
Här har du nog svaret på varför du inte fått in dension-menyerna i Idriven. Länk Om du har 6,5"-skärmen så verkar textningen inte vara kompatibel med Idrive'n. |
|
|
Jag har stora navi (storar skärmen) och prof.. stereon. Så det ska vara kompatibelt. Men har tagit kontakt med general agenten för sverige. så jag väntar på svar!! |
|
|
Ok, jag hoppas det löser sig för din del. :) Jag har fortfarande inte fått någon förklaring på min fråga från Bmw. Semestrar verkar ställa till det just nu, så jag antar jag får avvakta... |
|
|
Här har du monteringsanvisning för hur du kopplar in AUX i bilen samt IPOD. AUX: Länk IPOD: Länk |
|
|
Tack Vinyl för länkarna, men det är fortfarande till "fel" AUX-anslutning. Det är den här anslutningen som jag vill montera in i bilen som sitter under armstödet i mittkonsolen och som är vänd bakåt mot baksätet: Länk Har/Hittar du en liknande länk till hur den monteras så blir jag väldigt tacksam. :) ____ "Framhjulsdrivet? -Skulle inte tro det du..." |
|
|
Varför måste du ha uttaget just därbak? Bättre och ha uttaget i HF. Smidigt när du ska skifta mellan låtarna tex. |
|
| JerdaN: Vad är problemet? AUX-uttaget ansluts på exakt samma sätt till ljudanläggningen oavsett var i bilen det är monterat. Det enklaste är ju att köpa båda varianterna så får du kontakten du behöver för att ansluta kablaget till bilens ljudanläggning och därefter bygger du ett eget kablage som passar den del som du vill montera. Har du tur går det att köpa lösa kontakter direkt i från en BMW åf och då blir det ännu billigare. | |
|
Vinyl: Problemet är att jag redan köpt ett modellanpassat AUX-uttag som ska sitta där bak. Med det får jag både laddning och inkoppling på samma ställe och slipper kablar som hänger kors-å-tvärs fram, det skulle passa mig bäst helt enkelt... Bmw kan inte ge mig svar på varför den inte skulle kunna eftermonteras in i min bil, allt de säger är att "det går inte" och det är det som jag vill ha svar på. Hade du en monteringsanvisning bak med? Chris87: Ja, men problemet sägs vara mellan stereon och AUX-uttaget och jag fattar inte varför det skulle vara så. Allt jag vill veta är OM jag kan montera den och isf. HUR jag ska göra. Om det inte går, som Bmw säger till mig, vill jag veta VARFÖR det inte skulle vara möjligt att montera det... :-/ Hänger ni med? |
|
| JerdaN: Jag beskrev ju precis hur du skulle göra för att montera den. Att montera den är precis likadant som att montera vilket annat AUX-uttag som helst. Det är fortfarande exakt samma typ av anslutning. Spelar ingen som helst roll var du monterar den. Anledningen till att BMW inte kan eftermontera den är för att de har antagligen inget löst kablage (kontakten är gissningsvis en del av någon kabelstam) som pluggar in i det där plaststycket med cigguttagen som du vill montera, utan du får göra en egen kabel vilket inte är så svårt. | |
|
(Ber om ursäkt för sent svar, det kom en restresa till solen emellan....) Ja, det kanske är så enkelt att ena anslutningen är en del av kabelstammen. Nu har jag iaf semester och kan börja titta på det. :) |
|
| Någon som har backup på länkarna "Vinyl" postade? Speciellt den med aux? | |
|
Eftermontering av Aux: Länk Eftermontering av Ipod: Länk |
|
|
Super! Tack så mycket! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.