AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.892

Sänkning + M-chassi ?

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
jag fundera på att sänka bilen och undrar om jag komme förstöra väghållningen på bilen om jag har M-chassi ? Jag vill endast byta ut fjädrarna så ingen coilover elller så utan endast fjädrarna ?
Typ ifrån HR eller liknande ?
Th
119
ThomasF
Corvette Z06 2008
Jag har det på min E92, funkar kanon och ser grymt snyggt ut. Jag har HR på min.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... det beror på vad du skall ha bilen till. Håller du att preppa bilen för bankörning så duger inte normaldämparna alls, de måste bytas.

För "vanlig" körning så kommer byte till hårdare dämpare göra bilen mer stum; det komer att kännas sportigt, men samtidigt blir det svårare att parera lyftkrafterna i bilen så komforten tar stryk eftersom ojämnheter fortplanteras till dig i större utsträckning. "Förstöra" är att ta i, men komforten tar stryk... men du kommer snabbare runt i rondellerna :o)

----
BMW CS #6212
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
komforten får jätte gärna ta stryk :) tycker bilen är lite för komfortabel nu även om det låter dumt så känns den för mjuk fast jag har M-Chassi, dock är vägghållningen helt sjukt stabilt, oavsett hastigheter så ligger den rakt och fint och även i kurvor så ligger den väldigt fint och jämnt och det e det jag va orolig över :S att vägghållningen ska bli sämre med andra fjädrar =)
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jag kör med samma H&R fjädrar som ThomasF och jag har bara positiva saker att säga, en otroligt prisvärd grej att kosta på bilen! Har faktist även kört några varv på Mantorp med dom utan att klaga, man måste nog ha mer ban-erfaranhet än 99.9% av alla här på AP för att märka skillnaden i körkänsla mellan ett par dyra coils och billiga sänkfjädrar. Körde 400mil i Tyskland, danmark och Holland förra sommaren med bilen och varken jag eller min 62åriga farsa va ett dugg ledbrutna efter den resan så komforten är det inge fel på alls tycker jag...

Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Lånar tråden lite då även jag vill sänka min underbara BMW.

Jag ska ha på 19" CSL fälgar på bilen (VMR VB3) och då vill jag ha så breda fälgar som möjligt utan att det tar i.
Hur mycket har ni sänkt era bilar och hur breda fälgar kör ni med?

Har ni problem med hjulinställningar och att däcken slits snett?

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Någon som kört både eibach pro kit & H&r som jämfört? Jag har kört H&R samt eibach på andra bilar, men inte på Bmw med m-chassi. Vill endast få den lite styvare, men behålla den fina väghållningen. Har erfarenhet av att eibach är lite styvare, men H&r sänker lite mera. Någon testat båda? Annars behöver ni inte svara. Tack

BMW CS #07491
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Du kan köra 265/30 10x19" bak och 235/35 9x19" fram med offset runt 35 utan större problem på en sänkt e92.

Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
...och du måste göra en hjulinställning när du monterat sänkfjädrar annars kommer säcken slitas helt fel.

Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Carlee: Du råkar inte veta hur mycket man kan sänka om man kör på så breda fälgar och däck?
Det finns ju nämligen en hel del olika sänkningsatser som sänker olika mycket.

Och självklart så ska jag göra en riktig hjulinställning efter sänkningen :)
Men jag har läst om en del som har problem med att däcken slits betydligt mer på insidan trots hjulinställningar m.m.

Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Det bror ju helt på hur mjuk bilen är i fjädringen. Mina sänkfjädrar känns som orginal i hårdhet och jag kör med 10,5x18" med låg offset och 265/35 utan större problem, skrapar enbart i hårda gupp. Men då är ju det som sagt 18" vilket ger lite plats i hjulhuset eftersom däcken är lite strechade i bak. Men med 10x19" och et35 kan du säkert sänka mer än jag(35mm i bak) utan skrap.

Ghost Rider
kör 35/40 på min blev kanon me 19 tummare

Christer Andreasson
BMW 335D Coupe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.