|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Är det någon som vet om adblue påfyllning ingår i fri service? | |
|
Så här sa BMW ÅF till mig (september 2015). Oljeservice efter ca 3000 mil men senast två efter tillverkningsdatum. Övrig service enligt serviceindikering i bilen. Om det vid slutet av fri serviceperioden (tre år från registreringsdatum) är uppenbart mindre än 500 mil kvar till planerad service så får du fri service. Särskilt den sista servicen var ganska omfångsrik bla byte av tändstift och en massa annat plock så det kändes bra att få den gratis. Hade annars kostat mig ca 8921 kr F.ö, jag har bytt olja och filter efter halva serviceintervallet. Tveksam till att det behövs, men var går gränsen. Finns nu ingen oljesticka så går inte att se färgen. Tidigare bensinare såg fina ut på stickan helt fram till oljebyte. Dieslarna har haft kolsvart smörjolja direkt efter byte så det säjer egentligen ingenting men jag kommer ändå aldrig att köra dieseldriven bil igen. |
|
|
xjoehed Adblue torde jämställas med bränsle så det är nog lika bra fylla på själv vid tankning. Finns annars på Jula för 79 kr/5 liter |
|
|
Tips; fyll på adblue innan du lämnar in bilen på service, BMW tar 50kr/l för något som kostar max 5kr/l Finns adblue i pumpen på bensinmackar där lastbilar brukar tanka. |
|
| wow.. första oljeservice efter 3000 mil. Jag hade kört den bilen till skroten, men så byter jag var 800e mil, så är väl specieeeell | |
|
Vet inte om jag kanske helt missat att detta redan diskuterats, men jag lyckas inte hitta någon aktuell tråd om det i forumet, och inte en enda relevant träff när jag googlar. I vilket fall - är det någon mer än jag som noterat att BMW ändrat från fri service i 3 år/8 000 mil till 3 år/4 000 mil? |
|
|
Det var en nyhet för mig men det står faktiskt så på hemsidan: Länk Det är ju direkt dåligt i förhållande till tidigare "fria" (man betalar ju givetvis den via inköpspriset på bilen!) servicar...de flesta torde väl bränna de "fria" servicarna på lite drygt ett år eller så...(första servicen kommer väl normalt sett efter 3000 mil eller 24 månader). I praktiken är det nog bara EN service (liten/billig "oljeservice") som ingår numer! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Bromsbelägg efter 3300 mil låter extremt, ska lätt kunna gå 10000 mil med defensiv och planerad körning. Också dåligt att det inte ingår i "fri" service. Är inte belägg ansett som serviceåtgärd? | |
| Har också noterat detta med att dom sänkt till 4000mil på -19 modeller som man kikat på. Skrattretande med 4000mil faktiskt, dom tar väl säkert samma prispåslag ändå för "fri service". Lite bondfångeri över det hela. | |
| Om det är samma servicecykel som nu stämmer ingenting på hemsidan. Eftersom det är max 4000 mil eller tre år kommer aldrig något annat än olja och filter samt microfilter bytas ev också bromsvätska. Tändstift, luftfilte, bränslefilter och fordonskoll kommer att hamna utanför detta. | |
|
Misstänker att de kommer sälja på tjänstebilsköparna (som säkert står för 80-90% av nybilsförsäljningen) lukrativa serviceavtal.... Men som sagt med 4000 mil lär det bara bli en "fri" service för nästan alla bilar i praktiken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om man tänker hur ett standard leasingavtal ser ut så tar leasingbolagen ändå ut en schablonavgift för service vilket gjort att BMW's fria service landat i leasingbolagens fickor medan företag/förmånsbilsförare fått betala för service på en BMW på samma vis som på en Volvo. Så denna fördel var nog inte så stor för många köpare som ändå fick betala för servicen. Privatköparna kör ju generellt kortare, så de borde nog hinna med två service. Det första oljebytet efter 2 år då långt ifrån alla når miltalsbegränsningen och sedan bromsvätskebytet ungefär samtidigt. |
|
|
Den fria servicen kommer vara värd max ca 4000 kr. Olja+filter+microfilter ca 3000 kr och bromsvätskebyte ca 1000 kr. Löjligt men sant. Mer än så blir det inte hur man än räknar. Man skulle kunna få en till service om man kör ca 500 mil under de första två åren och kör 3500 mil det tredje. Men det är ju bara teori. |
|
| Jag är privatåkare med relativt låg årlig körsträcka (1500 mil). Med nya villkoren så blir det bara ett oljebyte med nya reglerna. Med min körprofil når jag 4000 mil innan 3 år då bromsvätskan ska bytas och åker på att betala den. Så i mitt fall är det just en omgång bromsvätska det handlar om, inte mer. De stora kostnaderna kommer vid andra oljebytet då det ska bytas luftfilter, stift mm (i alla fall på en bensinmotor) och i mitt fall torskade jag dit på det även tidigare. Men oavsett en försämring för många med de nya villkoren. | |
|
Överlag tycker jag fri service är en konstig förmån, i synnerhet för tjänstebilsförare, de borde ju prioritera ett lägre inköpspris (eller mer utrustning!) för pengarna. Servicekostnaden belastar ju ändå inte förarnas plånbok, men nu när den bakas in i priset får de dels högre pris och därmed också högre förmånsvärde. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.