|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Varför kollade du inte själv på klossarna ? |
|
| Tycker man helt klart att BMW borde ha ringt eller på något sätt upplyst dig om att det skulle kosta pengar. | |
|
Då jag läser detta så blir jag förvånad över oljebyttesintervallen. Jag kör aldrig mer än 1000 mil på ett oljebyte. Nytt original oljefilter ny Valvolineolja och en flaska STP. Då jag gör servicarna själv vet jag att oljan är bra smutsig och sliten redan då, så att dra det tre gånger så långt är tokigt rent tekniskt. Jag skulle aldrig betala för fri service då jag misstänker att den inte blir seriöst gjord. Ni som har bromsklossbyten som ni själva skall betala ta och titta på klossarna. Slitsiktet ligger på ca 10 mm i tjoklek och de första mm-rarna är klossen bomberad för att få upp kontakttrycket och få en rengöring av skivan. Även då tar det år att slita de plana och sedan avtar slitaget då ytan ökar. En sats originalklossar bak ligger på ca 1000 kr. Bromsverkan bak är låg så de klarar sig länge speciellt om man kör långt och mjukt. Brukar ta ner dem en gång om året och göra rent men ytterst sällan behöver de bytas. Vad jag säger här är normalkörning. Hårdare körning tättare intervall med servicen. Ulf |
|
|
Slitdetaljer ingår inte i friservicen. |
|
|
...vilket även står i villkoren. Jag begriper inte att folk verkar ta allt för givet idag och man häver gärna ur sig att det är så synd om en för att man fick betala och att ingen hade sagt något om det. /Masten |
|
|
Det är mycket möjligt at tdet står i villkoren, men så här beskrivs denna förmån hos BMW: BMW Fri Service. Bekymmersfritt bilägande. Med BMW Fri Service behöver du inte längre oroa dig för underhållskostnader. Din nya BMW 3-serie Sedan har nämligen BMW Fri Service de 3 första åren upp till 8 000 mil (gäller endast svensksålda bilar). Det innebär att du kostnadsfritt får ordinarie service, i enlighet med bilens intervallsystem, utförd hos din auktoriserade BMW återförsäljare / verkstad i Sverige. På så vis slipper du oroa dig för servicekostnader de första åren och kan helt och hållet ägna dig åt att köra! På min förrra nya BMW var det inte aktuellt med klossbyte förrens efter 4,5 år och då hade 3 års intervallet redan passerats så då var det inget problem för min del. Hur man än vrider och vänder på detta så känner jag mig blåst som kund. Rätt eller fel,men det är den känslan som jag bär med mig. |
|
| Som jag ser det är olja, bromsvätska, luftfilter m.m. slitdetaljer på samma sätt som bromsklossar. Oljan "slits" väl och blir dålig och behöver bytas ut. Förmånen beskrivs helt klart felaktigt hos BMW, det bör ju stå att den enbart gäller vissa utvalda moment i CBS systemet - men det låter förstås inte lika bra ur marknadsföringssynpunkt. Håller helt med Sköll12. Det kan inte vara vanligt att beläggen (särskilt bak) behöver bytas innan 8000 mil, men om så är fallet borde det ingå. | |
|
Om man har köpt en bil som är ca ett år och gått tusen mil. När kan förvänta sig att den indikerar för service (fri service ingår)? Man bör väl byta olja och filter en gång per år men den indikerar väl inte så ofta själv pga longlife intervall? Om man skulle byta själv eller låta icke märkesverkstad göra det, är det något som kan ligga en i fatet på något sätt vad gäller t ex garantier? |
|
|
Spectre: Bilen brukar vilja ha sin första oljeservice vid 3000 mil. |
|
|
Intervallen för oljebyte brukar snarare ligga runt 3500. Men sen påverkas intervallen beroende på hur bilen används. Sen finns även en övre gräns i tid. Kommer man inte upp i intervallen inom 2 år ska oljan bytas oavsett antal mil. |
|
|
BMW hävdar att med deras longlife så klarar oljan 2år/3000mil. Vad man själva anser är individuellt, men jag gör ett extra byte efter hala intervallet... Om du gör extra byten så använd en BMW LL-04 klassad olja. Enligt min verkstad så skall detta inte ha någon påverkan på ev garantier eller goodwill. Gissningsvis tar även en verkstad prov på oljan om de misstänker att denna kan vara orsaken till en skada, och då ser de huruvida oljan uppfyller deras klassning. |
|
| Har någon provat lämna in bilen innan den vill göra service? Tänkte om man kan byta olja till exempel efter 2500 mil trots att bilen tycker den kan rulla fortfarande? | |
| Sebbeh: På min gamla E46 gick det bra, gjorde sista servicen strax innan 3års dagen då det var ungefär 400mil kvar. Men det var många år sedan och vet inte om det går längre. Är säkert upp till varje verkstad att bedöma. | |
|
Jag gjorde ett extra oljebyte på min E91:a i veckan. Den hade gått ca 1600 mil sedan förra ordinarie servicen. Jag bad dom att inte nolla 'serviceräknaren' och det löste Biliagroup Göteborg. Jag antar att du vill göra ordinarie service lite tidigare. |
|
|
Jag bytte på min vid 1400 mil själv hemma. Köpte dock kittet på lokala BMW. Har haft bilen i ca 8 månader nu och ca2000 mil, fast vid start står det att planerad service ska göras nästa sommar......där räknar bilen fel eller så känner givaren i tråget att oljan är ok nu när den är bytt utan att nolla i bilen. Tycker att olja är billigt och motorer är dyra om man som jag tänkt ha den länge. Mvh Jonas B |
|
| @Sebbeh, iaf min verkstad sa att bilen måste komma inom 300mil från service för att de skall göra en "gratis" service. Gratis service gäller enbart enligt intervall, inte extra servicar. | |
|
Sant, det brukar stå 3600 mil kvar till oljeservice när bilen är ny. Mindes fel.. |
|
| Min bil ser ut att vilja ha sin första service vid 3600-3800 mil, men då har den gått övervägande långkörning också. | |
| Lite långa oljeintervall, undrar hur BMW motiverar det? själv byter jag var 1000:e mil | |
| Jag har efter 450 mil 2600 mil till nästa service enligt min bil. Så min verkar ju vilja ha det efter 3000mil i alla fall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.