|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har en fundering, hur många fria servicar hinner man med på 3 år/8000 mil? Jag har fått oljeservice vid 3200 mil samt mikrofilter och bromsolje byte. Allt gjordes vid samma servicetillfälle. Nästa service är om 1600 mil och omfattar byte av bromsklotsar bak vilket inte ingår i friserviceavtalet. Så om jag fattat allt rätt så hinner jag på dessa tre år bara med en service egentligen två då bromsolja och microfilterbyte hamnar väldigt nära inpå oljebytet. Är det bara tjänstebilsförarna som hinner med fler servicetillfällen på dessa 3 år? | |
|
Vad du hinner med är väldigt individuellt men det är som du säger, de flesta hinner bara med ett par innan servicetiden är slut. Av egen erfarenhet så är BMW rätt schyssta och plockar servicar som är ett par hundra mil bort om du frågar snällt. |
|
| Undrar hur mycket BMW har lagt på nybilspriset för den "fria" servicen? Jag skulle kunna tänka mig att den är en bra affär för dom. | |
|
Har hunnit med tre servicar på mina tidigare nya BMW. Kör ca 3,5k om året. Mina intervall har legat kring 2600 mil nånstans. så när jag bytet efter 3 år är det väl dags för en Insp 2. Gissar att detta är en bra affär för BMW, å andra sidan är detta inte en deal-breaker för mig. Service är mest något som tar tid nån morgon med bilbyte etc, sen om det kostar eller ej... |
|
|
Två oljebyten, ett bromsvätskebyte samt en kontrollöversyn av bilen är vad som ingått i min fri-service. Min har precis passerat 7000mil och har 3000mil till nästa oljebyte. Kör nästan enbart motorväg. BMW har snålat till sig med fri servicen på de variabla intervallerna. På min E46 var det kort och gott ett gratis oljebyte per år samt en inspektion1 med bromsvätskebyte om jag minns rätt. |
|
|
Jag som bara kör ca 1700-1800 mil per år är ganska rökt med andra ord. Det jag inte gillar är att man tydligen får betala för byte av bromsklossar bak fast det sker innan bilen fyllt 3 år. |
|
|
Farsan hann bara med en gratis service på sin 523i-07:a..dvs ett oljebyte i princip, efter knappt två år. Andra servicen var alldeles nyligt och då gjordes motoroljeservice+ kupéfilterbyte + bromsvätskebyte och det fick han betala för såklart då nästan fyra år passerat sedan leveransdatum.. Mvh Janne. |
|
| Så i princip så kan man säg att att den här fri service i 3 år/8000 mil bara är en flört med tjänstebilsåkarna som nästan är dom enda som hinner utnyttja den service som vi redan har betalat för när vi köpte bilen. | |
|
Tja...Iaf så såg farsgubben efter verkstadsbesöket att nästa service kommer redan(jaja) efter 1600mil enligt I-driven.. De första två service tillfällena var det betydligt mera mil till, så...jag vet inte varför I-driven nu påkallar nästa service vid så relativt sett låga mil jmf med de 2 första gångerna som sagt.. Vet iofs inte vad det var för sorts service, men jag ANTAR att det bara är en oljeservice då. Farsans vagn har nu bara rullat ca 4400mil totalt vilket naturligtvis innebär att det inte blev fler tillfällen med "gratis" service. Men som sagt, det krävs rejäla miltal/år för att man ska hinna med att utnyttja några fler "gratis" service. Mvh Janne. |
|
|
Kan ju vara bromsklossar bak som är nästa service om det är samma intervaller på femman som på trean. Står 1600 på min med för att i veckan öka till 1700 trots att jag kört 150 mil sen 1600 dök upp på bc! |
|
|
Ok...kan säkert vara så. Men..farsan bromsar ju nästan aldrig(kör extremt försiktigt), så iofs tycker jag att det inte borde vara det(Om nu I-driven känner av hur många mm det är kvar på klossarna och beräknar därefter s.a.s.). Mvh Janne. |
|
| Antispinn använder väl bakbromsarna för att bromsa hjulen? Då borde det bli en del slitage på de bakre bromsarna vintertid. | |
|
Vet inte om det är så nu, men tidigare var det i alla fall som så att vi som kör väldigt lite med våra BMW per år fick ett oljebyte per år under de tre första åren. /Masten |
|
|
En fri service blev det två år efter reg.datum och ca 2500 mil. Bromsoljan kom tre mån innan oljebytet men jag gjorde allt samtidigt. Nästa gång blir allt synkront. Byter olja och filter själv efter ett år. |
|
|
Chris87: Jo, så är det nog...dvs dsc använder bromsarna till att stabilisera vagnen när behovet uppstår... Men iom att han kör ytterst sparsamt och lugnt även på vintern och aldrig(vet ju inte, men känner jag honom rätt så har DSC systemet knappt varit använt) har körstil som aktiverar detta system(i princip, finns säkert ggr när det brukats såklart).. Men jag ska be honom att undersöka vad det är för service som påtalas i I-driven vid tillfälle. Jag menar att på ynka 4400mil(mestadels dessutom på sommarhalvåret) BORDE det inte vara aktuellt med någon form av bromsklossebyten, kan jag tycka.. Mvh Janne. |
|
|
Ok "Edit"...4400+1600mil blir det naturligtvis, men mitt resonemang stämmer hyfsat ändå :) Mvh Janne. |
|
|
Kontrollerade med honom och fick till svar att det stod någonting om "Vehichle check" om 1500mil, vet inte vad som ingår i den.!? Sedan oljeservice 2500mil kvar, bromsklossar bak om 7000mil och bromsklossar fram om 9000mil bl.a.. Allt I-Drives info., just nu :) Mvh Janne. |
|
|
Låter som att det bara är fordonskontroll, en förhållandevis billig service. |
|
|
Ja...låter för mig som att det bara är en "okulärbesiktning", med möjligen lite smörjning av gångjärn. Hmmm.. kanske kylarvätskebyte också ? Lika bra att be verkstaden byta olja då när man ändå är inne s.a.s.. Eller rättare sagt JAG skulle gjort så, om det varit min vagn :) Mvh Janne. |
|
|
På knappt 2år har min 118d rullat 7500 mil och har jag fått in 2 st service besök och en årskontroll samt byte av främrebromsbelägg. I princip får man aldrig in storservicen på dom fria servicarna. |
|
| Min nya X3:a indikerade för byte av bromsklossar bak nyligen.Hämtade ut den i januari och den hargått ca 3300mil. Tyckte det var väldigt tidigt för bromsklossbyte bak, men i om att det var fri service så lämnade jag in den och fick det åtgärdat. När jag hämtade den skulle jag betala drygt 2500kr!! Nää, det ingick inte i den fria servicen. Verkstan skyllde på att försäljaren borde ha informarat mig om vad som ingår i de fria servicen när jag köpte bilen. Borde väl själv också ha kollat innan jag lämnade in den, men jag tog för givet att det ingick. Kan ändå inte begripa hur klossarna kan slitas så fort. Kör mest landsväg och lite i stan. Känner mig blåst av BMW. Även om felet kanske delvis är mitt så känner jag mig som kund väldigt missnöjd. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.