AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.860

Motorhuven fladdrar

st
15
starkast
740i -95 E38
Är nu ute och kör runt lite i Sverige med min E38 och allt är förstås lika bekvämt som vanligt, tills jag gör misstaget att titta på min motorhuv när jag möter en långtradare - huven fladdrar till som ett skakat lakan i vinden. Ska det vara så här? Jag har sett och retat mig lite på att huven skevar lite (och inte bara på min utan på många E38:or), lyfter på babord och sjunker på styrbord, men jag har tänkt att jag bjuder på det - kanske har pojkarna i Bayern snålat lite på balkar och tvärslår för att få plats med motorn och då går väl bilen bara lite fortare, har jag tänkt, men nu börjar jag som sagt undra. Till exempel (även om huven sitter kvar) kan det ju inte gärna ha en positiv inverkan på bränsleförbrukningen att ha luftkyld V8 - i 140, när fartvinden har orkanstyrka i vindstilla, kan man tydligt se hur det vibrerar.

Är jag ensam om det här eller?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du har något fel, ska INTE vara så..
Om det verkligen är ett "standardfel"(att huven skevar lite) som du säger borde fler här på forumet sett det och skrivit några rader(vilket mig veterligt inte har skett).
Vad felet beror på vet jag ju inte, men någonting saknas i din motorhuvsfastsättning...upphängningar/uppriktning etc.

Din bil har ingen "trasslig historik" ?

Jag har kört betydligt fortare i min gamla E32:a och det enda som fladdrar då i den vagnen är håret pga öppen taklucka :)

Mvh Janne.
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Jag håller med, den skall inte röra sig alls. Körde senast 100 mil på e4 med marschfart på 150-160 med topp på 200, inte en tillstymmelse till fladder...

/Gunnar
/Svart(303/9) 740iA
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
starkast: har du kollat att båda huvlåsen låser?

Om jag vid stängning "släpper" huven för långt ned, greppar inte låset på vänster sida, men väl på höger. Då "sticker" vänster huvkant upp någon centimeter och fladdrar vid högre hastighet.

Huvvajern går att justera vid respektive lås och mellan låsen för att få riktig funktion.

Ett annat tips är att smörja huvdämparna (fjäderbelastade tappar) intill låsen, så att de dämpar vid låsning och "knuffar upp" huven vid öppning.

Pröva!

Lars Franzén
BMW CS #6275
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Osäker på om det är meningen att man ska justera huvens position genom att justera längden på huvlåsets vajer.
Prova med att lyfta huven en smula utan att öppna huvlåsen. Om huven glipar så har nog bara ena sidans låsanordning grepp. Öppna huven, kolla att båda anslagsbufferterna är lika mycket iskruvade. (Uttrycket från RealOEM pos 26). Dessa plastpluggar ser ut som inverterade TORX skruvar. Justera dessa så att huven ligger an lika hårt på båda och så att huven ligger jäms med framskärmarna på båda sidor. Ev. är en av dessa uppskruvad så mycket så att huvlåset inte griper in.
st
15
starkast
740i -95 E38
Tusen tack för tipsen, ska kollas omedelbart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.