AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.691

Köra en lång sträcka, vågar man?

bi
75
bi_em
e36 318i -96
Hejsan

Behöver lite rådgivning; Jag hade tänkt och köra från Stockholm till Gbg sedan till Halmstad för att övernatta några dagar. Min fråga om det finns någon särskild risk att köra bilen en sådan lång sträcka, vilket jag har aldrig gjort sen jag köpte bilen.

Det är en e36 318i. Enda problemen jag hade för några veckor sen att kylaren började ryka så den byttes ut till en ny.

Samt alla bussningar är bytta; Enda "problemet" nu att de hörs som att de vore ett litet litet läckage från avgassystemet men det har de varit i en hel månad nu.

Är det en risk man tar ifall man kör så mycket på en gång eller det kvittar?
Tanka och ge dig iväg, bara!!!! :-)

Bilen mår dessutom mycket bättre av långkörningar än av att köras omkring i stan.

/Magnus, BMW CS # 07317

Den Gröne: Länk
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Använd bilen =)

Det är en tysk bil som gjord för att pendla på autobahn med
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är bilen bara servad som den skall, bör det inte vara något problem!

Kolla upp oljenivå, kylarvätskenivå, spolarvätskenivå och lufttryck i däcken(inkl. reservdäck) innan långresan...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Som sagt E36 är en härlig bil att köra långt i och även en bra byggd bil, är den inte misskött bör den hålla! Vill dock bara berätta att här nere i Halmstad är det stundtals bilkö istället för bilkörning som gäller i och med alla turister, så det kan vara värt att kontrollera så att tex. Viscofläkten verkligen är frisk enligt begagnatguiden här på Autopower!

Snurrar/kyler inte den som den skall kan bilen koka. :)

//Bjersér
bi
75
bi_em
e36 318i -96
Tack så hemskt mycket för era svar! en annan fråga, är det normalt att glykol ¨nivån sjunker lite varje vecka i bilen eller det är från bil till bil?
bi_em: Det betyder att kylsystemet läcker.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
bi_em: Eftersom delar av kylsystemet genialiskt nog är gjort i plast är det inget ovanligt alls på en E36, kolla expansionskärlet eller termostathuset; Dessa brukar ofta spricka lite lätt på grund av ålder och läcka mindre mängder.

Vill du vara säker kan du även kolla så att det inte är slangar eller vattenpump som läcker!

//Bjersér
bi
75
bi_em
e36 318i -96
Kylaren är helt ny så när jag kollar expasionskärlen så ser det tätt ut, termostaten är bytt för 3 månader sen. Och när jag kollar under bilen när den är på så rinner det inte något från vattenpumpen eller något från bilen huvudtaget.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om kylare eller annan komponent i systemet är bytt nyligen, kan det vara luftfickor som "lossar" och får vätskenivån att sjunka, någon vecka eller så efter att kylsystemet har varit tömt.

Men om nivån fortsätter att sjunka framöver, är det något läckage.
Ett ställe som inte är helt ovanligt är själva locket till exp.kärlet. Är dessutom inte så dyrt...

Ett annat ställe som kan strula är o-ringstätningen mellan expansionskärlet och själva kylaren. Inte heller så dyrt men lite bökigare att byta.

Den stora frågan är hur mycket är "lite" som du skrev?
Pratar vi några dl eller litrar, som behöver fyllas på?

Är nivån korrekt efter påfyllning? Om du överfyller systemet kan kylarlocket släppa ut överskottet genom övertrycksventilen i locket och inte sällan följer då ganska stora mängder med i bara farten...kan t om följa med hälften av kylarvätskan försvinner från kylsystemet om man har otur!

Mvh
Johan B

bi
75
bi_em
e36 318i -96
Alright det kan nog vara det; Nu fyllde jag på igår mellan maximum och minimum och när jag kollade idag efter jag hade kört i en lång bilkö och motorn var varm så var vätskenivån nästan helt överfylld ; Några timmar senare när motorn svalnade och varit avstängd så sjönk den igen till lika mycket som jag fyllde igår, dvs mitten av bägaren. Hur kommer detta sig?

Då vi pratar om knappt en tredje dels liter efter en månadskörning när kylaren var bytt.

Tack för ditt svar!
Nivån på kylarvätskan skall alltid kontrolleras / justeras när motorn är kall...

/Magnus, BMW CS # 07317

Den Gröne: Länk
Vatten utvidgar sig när det är varmt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om du kollar trycket i reservhjulet se till att du har verktyg i bilen så att du kan byta det också. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Koll av vätskenivån bör ske när motorn är kall, som sagt.

Dels ändrar sig volymen med temperaturen och dels finns risk för att man får het ånga/vatten sprutande upp ur kylarlocket om motorn är riktigt varm

Kylarvätskan kan vara över 100grader varm utan att koka eftersom systemet är trycksatt, om man då släpper ut övertrycket genom att öppna locket kan vatttnet plötsligt börja koka och spruta upp om man har otur!

3dl efterfyllning efter kylarbyte, skulle jag nog inte oroa mig så mycket för...håll ett öga på nivån bara.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.