AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.868

Kopplingsbyte e39, skillnad -> 97 09 vs. 97 09 ->

Hej alla, jag har precis köpt min första BMW och den är i behov av en ny koppling verkar det som då den som sitter i slirar vid belastning.

När jag kollar runt så verkar det finnas två olika kopplingar på e39 med M52-motor och brytpunkten verkar vara september 97. Nu är det så att min bil är en efter september 97 och ska ha en kopplingssats som är, för det första, något dyrare än den gamla och ska för det andra vara av automatiskt justerande typ som kräver specialverktyg för att montera.

Nu är min fråga om den gamla kopplingen som inte är av automatiskt justerande typ passar på det "nya" svänghjulet? Då skulle det både bli billigare och enklare.
Om så inte är fallet, vad är det som är special med verktyget som behövs? Är det helt nödvändigt för att öht kunna byta koppling eller går det att byta ändå med lite fingerfärdighet?

Tack på förhand :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du knappar in ditt chassienummer här ser du vilken koppling du ska ha.
Länk

Kan bara se ett alternativ på på koppling i ditt fall.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ja, jag har kommit fram till vilken koppling jag "ska" ha, art# 21 21 7 515 141, den kopplingen har någon typ av automatisk justering som kräver något specialverktyg för att montera.

på mecas hemsida ( Länk ) står det:
Antal splines lamell 10, Med lager, Med automatisk justering, För motorer med tvåmassesvänghjul, Kontrollera tvåmassesvänghjul och byt vid behov/Specialverktyg krävs för montering

Frågan är om det finns någon annan koppling som passar, t.ex. den som är till tidigare e39or, så man slipper den där automatiska justeringen och således även behovet av specialverktyg vid monteringen.

Eller är det rent av så att det här specialverktyget i praktiken inte behövs eller går att konstruera själv lite smidigt med en svets och några järnbitar?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är inga konstigheter är som ett normalt kopplingsbyte.Korsdragning och nån typ av Centreringdon behövs så klart. Är ingen skillnad på före och efter 98 i det hänseendet bara olika artiklenummer.
Länk

Länk
Tack för svaret :)

Kan det även vara så att den gamla tryckplattan utan den här automatiska justeringen också passar på det nya svänghjulet?
ma
31
mazellan
520d E61 -08
320d E46 -01
525 E39 -97
Det verkar som att man inte behöver justera SAC'en om man monterar ett nytt kit, bara om man vill återmontera en gammal tryckplatta Länk

Lustigt att Mekonomen försöker sälja på en ett specialverktyg för "endast" 10.890:- Det står att "Montering av SAC kopplingar kräver specialverktyg...". Man kan anta att det är ganska riskfritt att man själv byter koppling om man först måste köpa ett verktyg för 11.000:- ...

Jag hade iaf "tur" att min var den äldre varianten, så slapp jag fundera om jag behövde verktyget eller inte
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nån mix skulle jag inte rekommendera av de olika artikelnumren. Rätt del till rätt bil:)

Länk
Tack så mycket för länken, det var precis vad jag letade efter :)

Jag gillar att blanda olika delar från olika bilar, gärna olika märken också. Det brukar vara lite pill men det är som lösgodis, då får man bara dom bästa bitarna ;)
Nu är det här bara fråga om en bruksbil, än så länge, så det blir nog "Rätt" del denna gång ;)

Men tack än en gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.