|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en bmw 328i e46 -98 som fick en tvåa för att handbromsen inte tog tillräckligt. Jag läste att man skulle ta av däcket och sedan lokalisera ett kugghjul men jag hittar inget. Någon som har något hett tips? :) MVH Sooey | |
|
Länk Där kan du läsa hur du skall gå till väga, väldigt enkelt. Lycka till! BMW M-POWER |
|
|
Hej, det är den guiden jag har tittat på förut. Men jag hittar inte kugghjulet. Undrade om någon visste exakt vart det var för att underlätta lite? :) |
|
| Om du tänker klockan kvart i, höger bak och kvart över på vänster. Sen är själva kuggtänderna mot dig, underlättar enormt med en liten smidig lampa :) | |
| Fast när jag tänker efter så är dom ungefär xx.45-xx.50, och xx.10-xx.15 om jag inte missminner mig helt | |
|
Ta av fälgen. I ena bult hålet lyser du in med ficklampa och snurrar du bromsskivan ett helt varv, så kommer du se kugghjulet där genom hålet. Kugghjulet är inte mer än c:a 1,5 cm stort. Tar du en skruv mejsel och sätter mot tänderna på kugghjulet också spänner du ut broms backarna. Kommer inte ihåg vilket håll, men det märker du. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Kugghjulet sitter på något större diameter än bultcirkeln, så det underlättar om man kikar snett utåt genom ett bulthål. Ett riktmärke är att wiren går in på baksidan ung. ett halvt varv från justerskruven. Det kan räcka att ställa åt skruvarna lite för att få tillräcklig bromsverkan, men för att säkerställa att hävarmarna hamnar i gynnsammast läge bör man göra enl. följande: 1: Lossa spänningen på wirarna vid spaken helt. 2: Ställ åt skruvarna bak i trummorna tills bromsen låser fast. 3: Backa tillbaka 10 snäpp på E46 (12-14 på E39) 4: Spänn wirarna tills bromsen tar på 3-4 snäpp på spaken. |
|
| Tack för svar! Ska titta igen när jag kommer hem :) | |
|
Lyfter tråden lite... Anders-72 "3: Backa tillbaka 10 snäpp på E46 (12-14 på E39)" Vad är ett snäpp? är det en kugge eller är det så långt man kan skriva kugghjulet genom ett av bulthålen? /Nisse |
|
| Med ett "snäpp" avses en kugge. Det är den långa dragfjädern som drar ihop backarna som vilar i kuggluckorna och gör att den har snäpplägen. D.v.s. Ett snäpp = dragfjädern kliver över en kugge. | |
|
Tusen tack för informationen! /Nisse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.