AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
989

Navigatorn MK2 försvann ifrån display på E39-00

Di
4
Dixan
523i Touring-00
323i Sedan-98
För en tid sedan försvann GPS:en ifrån displayen på min e39-00 Touring och färddatorn ändrade utseende, jag har kollat alla säkringar och kontakter men hittar inget konstigt.
Hittade även en sajt där man skulle kunna komma in i "Service mode" via displayen men GPS finns inte med där heller.
Hur kollar man upp detta? är det någon annan som har tips eller rent av erfarenhet av detta fel.
har provat med att ta av batteripolen men inget hjälper.

Hoppas att det finns någon där ute som kan hjälpa mig!

Roger
Al
50
AlpinaV8
Alpina B10 V8 # 356
Hei

Høres nesten ut som din MK2 er defekt. Du sier du har sjekket sikringer, men er det lys på MK2, kan du klikke på eject og få ut CD?

Di
4
Dixan
523i Touring-00
323i Sedan-98
Ja det är ström fram och jag kan få ut skivan.
båda lysdioderna lyser rött i fronten där man stoppar in skivan, kan det vara fel på den då?

Roger
Al
50
AlpinaV8
Alpina B10 V8 # 356
Når du setter i tenningen (ignition) så sendes der en del i-bus telegrammer. Telegrammene sendes ut som forespørsler om enheter finnes, og enheten har en viss tid på å svare "ja, jeg er her". Om din navigasjon ikke svarer, så antar systemet at den ikke finnes og monitoren får informasjon fra TV-modulen istedenfor. Derfor har du også fått et annet utseende på "computeren".

Jeg ville nok først ha sjekket om alle kablene er ok, sjekk om det ikke finnes korrosjon / fuktighet ¨på pinnene i de lilla og blå konnektorene.

Skulle det ikke hjelpe, har jeg en 100% ok MK2 du kan få svært billig liggende :-)

mvh,
Knut
Al
50
AlpinaV8
Alpina B10 V8 # 356
En annen ting, du sier E39 2000 modell, er du sikker på at det en MK2 og ikke MK3? MK2 har 2 stk LED, en "On" og en "CD In" og har en seperat GPS mottager, de nyere MK3 og MK4 har GPS antennen direkte koblet til navigasjonen.
Di
4
Dixan
523i Touring-00
323i Sedan-98
Ja det är en tidig E39-00 importerad och den har 2st LED och ingen antenn in på baksidan av MK2:an.
Jag har kollat kablar och kontakter men inte kunnat se korrosion eller fukt.
det som är lite konstigt är att när jag trycker ut cd skivan går den ut och in igen så man måste ta skivan innan den går in igen.
Det bästa hade varit och lånat en annan MK2 för att testa innan man köper en ny, men jag vet ingen som har en där jag bor.
Du säger att du har en MK2 till salu, hur mycket kostar den?

MVH
Roger Andersson
Hyltebruk/Halland

Roger
Al
50
AlpinaV8
Alpina B10 V8 # 356
Har sendt deg en PM :-)

Di
4
Dixan
523i Touring-00
323i Sedan-98
AlpinaV8 Har PM

Roger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.