AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
870

523i, problem med kylning

Har lånat en 523i över sommaren 97 års modell.
Har gått hur bra som helst, tills i går, då jag höll på att koka den.
Men jag han av vägen och såg ett litet brott i den övre kylarslangen, den från kylaren som går in i motorn, det pyste som bara den så klart, tempen var ju mkt hög, jag kollade vätskenivån som vara väldigt låg, fyllde på med rent vatten och lyckades efter att den fått stå ett tag ta den de 2 milen hem..

Väl hemma drog jag lite vävtejp runt det spruckna partiet och dunkade fullt med vatten. Tyvärr hjälper inte detta någonting.

Så fort den når marschtemperatur så sticker den mot det kritiska röda, den läcker inte speciellt mycket, så nu funderar jag på om läckan i kylarslangen inte är det egentliga problemet, utan om det är vattenpumpen,
men om den inte funkar borde det väl inte läcka ur slangen heller?
Min andra fundering är om det lilla läckage som pyser, sabbar trycket i kylsystemet så att den inte funkar pga det..

Jag är som ni säkert förstår av läsningen ingen mekare eller motorkunnig överhuvudtaget, vet inte alls hur en motor funkar, det här är bara rena gissningar..

Min fråga är egentligen om någon kan diagnostisera problemet utifrån det här, och var man får tag på en ny kylarslang, jag tror nog jag är förmögen att byta den.. Har sökt runt efter kylarslangar på biltema och mekonomen men inte hiitar något på deras webbkataloger, är det för att reservdelar till bmw är svårt att få tag på eller är det för att slangar av den här typen i regel är universalprylar?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Jag gissar på termostaten som inte öppnar ordentligt eller som du skriver vattenpumpen men den borde väll låta ifall den skurit.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Börja med att byta slangen och lufta systemet. Innan det är gjort så går det iallafall inte att felsöka vidare, om det nu skulle vara något mer fel.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du behöver byta till en ny slang(förslagsvis köper du en kylarslang från BMW, inte speciellt dyrt) och luftar kylsystemet sedan, vilket iofs inte alla gånger brukar vara så lätt på M52 motorn..
Men det finns tips här till vänster i menyn " Gör-det -själv".
Annars så kan du söka i "sök inlägg" här uppe på sidan för tips.

Jag tror m.a.o. att du har luft i systemet nu pga slangbrottet och därför går den mot det röda området..

Mvh Janne.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Länk

Där har du kylarslangen och ungefärligt pris hos BMW
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Framförallt kör inte bilen förrän felet är åtgärdat och tempen stabil, överhettad motor kostar mycket stora pengar i reparation.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bm
23
Bmwsvenne
633CSI -79
318Ti Compact -95
523i Touring -97
BMWCS #5126
Kolla oxå att kylfläktarna fungerar, jag knäckte kylaren i 30 graders värme i bilkö på Essingeleden med husvagn bakom och 25 mil hemifrån förra sommaren......
Elfläkten var död och viscokopplingen slut.
Dålig kylning ger högt tryck och då brister det som är svagast till slut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.