|
|
|
|---|---|
|
Hej Har som många andra här problem med vibrationer i bilen. För att komma till bukt med detta så har jag hissat och tagit av alla hjul ett efter och och krängt och dragit i samtliga länkarmar, spindelleder och allt vad det heter. Så här gick det för mig under mitt letande Bakvagnen: Länk #6 glappade, man såg och kände tydligt att den var slut i fästet till hjulet. Man kunde även vrida lite i #6 och #10 med handstyrka (vicka lite på dem lixom) är det ok eller är dem slut då? #2 såg ok ut, verkade inte glappa något Krängningshämmaren bak: Länk #6 gick att böja åt alla håll och kanter om jag använde något verktyg #2 gummibussningen såg ok ut men kändes ganska mjuk Framvagnen: Länk #4 och #11 gick som tidigare att vrida/vicka lite på med handstyrka Krängningshämmare fram: Länk #6 kändes ok, men gummit hade lossnat lite i överkant på högerfram. #2 gummibussningen såg även dem bra ut Vet att däcken mina inte är så bra och det är även dags att byta alla bromsskivor som börjar se riktigt slitna ut. Men iaf.. Är bussningarna dåliga om man kan vicka & vrida på dem lite med handstyrka eller är det normalt? /Janne | |
|
hittade denna video på tuben, visserligen på en E38 men dem verkar ha samma bakhjulsupphängning. ca 3min in i filmen så ser man när hur han vrider/vickar på armarna. Länk Detta kan jag göra på i stort sätt alla mina länk armar = alla är slut? |
|
| Angående länkarmarna fram: Har man hissat bilen hamnar ledkulorna i spindellederna i ett läge dom aldrig jobbar i och kan kännas tighta och fina, medans de glappar och småklonkar lite vid körning. Det är väldigt svårt ibland att hitta småglapp som låter på E39:an. | |
|
Testar idag igen då. Om det går att vrida/vicka på länkarmarna som i filmen vid ca 3min, är dem möjligen slut då? |
|
| INGEN som bytt länkarmar/spindelleder på sin bil utan att först avgjort på något sätt om de var dåliga?... | |
| Lyft upp bilen och ta tag i däcken kl.9 och kl.3 försök sedan rubba det fram och tillbaka (inte snurra). Höger fram glappade nästa en cm på min bil. Sen går det att bända med tex en kofot där bulten är på länkarmen/spindelleden, det ska inte glappa. | |
| Bara på vänster bak glappade det när jag gjorde som du skrev. Alla andra kändes inget glapp på men jag kunde vrida och böja lite på samtliga länkarmar. | |
|
Exakt så här rörde sig min länkarm #6 i bakvagnen: Länk |
|
| Den länkarmen var ju ganska glapp. Som melzen beskriver hittar man ju om det glappar ordentligt någonstans. Att man kan vicka lite på länkarmarna vet jag inte om det säger så mycket, möjligen om man har nya att jämföra med. Hursomhelst är det ju inte så dom jobbar utan med drag eller tryckspänningar i armarnas riktning. En hjulinställning kan vara väl värt när du bytt den glappande leden bak, så du inte sliter ut de nya däcken. | |
|
Vart ett billigt par Querlenker hinten oben från Autoteile55, beställde i söndags Länk Får se hur det blir med dem, köpte även en momentnyckel från biltema och ett vattenpass hehe. Får se om jag kan lyckas få hjulet någorlunda rakt som tidigare. |
|
| BaNaN85>>Tror inte du lyckas på egen hand utan lämna in och gör en fyrhjulsinställning. Kolla också däcken som kan slitas så att varannan "klack" blir lägre. Detta gav vibrationer på min bil och hade orsakats av fel hjulinställning. | |
|
Har börjat mitt mekande nu Byte av bromsskivor runt om, handbromsbackar och länkarm #6 i bakvagnen. Allt är ett jäkla bök.. har hållt på hela dagen med vänster bak men inte ens kommit halvvägs känns det som. Bara att få av bromsskivan tog ett tag då den inte ville släppa pga att handbromsvajern tydligen var lite för spännd fast handtaget var i botten. Ett helvete att plocka isär handbromsbackarna för förstagångs mekaren utan bra verktyg då handbromsfjädrarna är hårda så inni norden.. Sen sist men inte minst så får jag inte loss länkarm #6 i fästet mot karrossen, även här sitter det så GAAAAAAH fast. Nån som har en lösning på att få loss länkarmen? Har ingen värmare till hands. Mvh hobbymekarn Janne |
|
|
Tjenna grappar Idag lyckades jag byta #6 i bakvagnen, köpte nya eccentric bultar, brickor och muttrar då jag var rädd att jag skulle få kapa av de gamla men jag lyckades bryta loss dem med vilja tillslut. Kan ju ge ett tips om innan man börjar skruva på eccentric bulten så bör man kolla hur hjulet är inställt, gick utmärkt att ta vattenpass mot bromskrivan och rita ett streck inne i hjulhuset som referens innan man bytt till ny länkarm. Då kan man lätt ställa in hjulet i rätt vinkel igen, funkade galant på min högersida men vänstersidan hade jag varit dum och dragit lite i tidigare så den referensen var inget att ha. Fick prova mig fram så gott det gick med vänstersidan men tyckte jag lyckades rätt bra tillslut. Efteråt tyckes även vibrationer lugnat sig lite men kan varit lite placebo över det hela. :) |
|
| Leden i sista filmklippet är ju tokslut, det måste skramla faan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.