|
|
|
|---|---|
| Vad är det som är bra med wankelmotor så att de ska envisas med det? | |
|
Tja, det är säkert flera orsaker. 1. Det är något av en grej att de är de enda som har bilar med sådana motorer numer (och om jag inte minns fel äger de även patentet efter att ha köpt det). 2. En Wankelmotor är i princip helt vibrationsfri - och nu menar jag så vibrationsfri att man kan ställa ett vattenglas som är så fullt att ytspänningen gör att det är "överfyllt", på motorn t om på fullvarv. 3. En Wankelmotor går att varva väldigt högt. 4. De är mycket kompakta och tar liten plats/väger förhållandevis lite mht effekten. Dock finns det en del nackdelar, t ex svårighet att få cylindern riktigt tät, cylindertätningarna slits mer än vanliga kolvringar, de kräver ofta specialoljor för att klara de speciella förhållanden som råder. De flesta problemen har man löst, men ett återstår - de drar mer bensin än en Otto-motor...men det är oftast inget som en sportbilsförare bryr sig om så mycket! ;o) Mvh Johan B |
|
| Liten, nätt och kompakt vilket gör hela bilen lättbalanserad. Egentligen perfekt för en sportbil, kruxet är att den dricker ofantliga mängder bränsle i förhållande till vikt/effekt. | |
| johan B hann före :-) Men visst är det säkerligen också en nisch-grej hos Mazda, precis som med BMWs raka sexor. | |
| Kan man kräma ur lika mycket effekt från wankelmotorer som ottomotorer eller boxstermotorer? | |
|
Svårt att jämföra en rotationskolvsmotor med en "vanlig" kolvmotor då rotationskolven rör sig så att man utnyttjar mer än ett (oftast tre) tändställen per varv - rent teoretiskt har Wankelmotorn väldigt liten cylindervolym i förhållande till yttre storlek. Effektuttaget handlar ju i slutändan i väldigt hög utsträckning om hur stor cylindervolym en motor har - och här blir det lite som att jämföra äpplen och päron... En rad- v- eller boxermotor är inte avgörande för effekten, de fungerar i grunden efter samma princip med kolvar som rör sig "upp och ner" i en cylinder. Effektskillnader beror nog mer på andra faktorer än i vilken vinkel cylindrarna sitter i förhållande till varandra...däremot finns det för och nackdelar med olika vinklar i kombination med olika antal cylindrar (främst gångkultur/vibrationer, viktfördelning, hur svår/lätt motorn är att tillverka etc.): Radmotor: 0grader, V-motor: olika vinklar - allt från några få grader som i WV-W-motorer upp till 180grader, som då kallas boxermotor... Mvh Johan B |
|
|
Mja, det är en 180 graders v-motor. I en boxer rör sig kolvarna parvis in och ut samtidigt så att rörelsen blir utbalanserad. Det går inte i en v-motor då kolven på ena sidan går in och den andra sidan går den ut. Luddig förklaring men googla så förstår ni hur jag menar... ///BMW - Was sonst! |
|
| Men vilka motorer är bäst? Otto, Boxer eller wankel? | |
|
Men vänta nu, även en boxermotor tillhör väl Ottomotorgruppen? Eller är jag ute och cyklar? :) Länk Annars, bäst, tja om Wankel hade varit the shit med bäst vikt-prestanda hade väl det antagligen labbats med såna snurror i t ex F1? Det kanske det har? mvh Anders |
|
| Du får nog precisera vad du menar med bäst Grodan. | |
|
Boxermotorer är Otto-motorer, ("Ottomotor" anger enbart funktionsprincipen med fyrtakts förbränningsmotor som antäntds med tändstiftsgnista! Drivmedlet kan vara bensin, alkohol eller gas t ex. Se boxermotorn som en 180graders-v-motor. Tror inte ens att Wankelmotorer är tillåtna i F1. Finns ju fler motortyper att ta till i tävlingen om "bästa motortyp": Dieselmotorer Gasturbinmotorer Elmotorer Tvåtaktsmotor Stirlingmotorer Har jag glömt någon? Frågan om "bäst" går inte att besvara innan man har definerat vad "bäst" innebär! Ungefär som att fråga: Vilken glass är godast? Alla olika motortyper har olika för- och nackdelar, vilket gör att de passar olika bra i olika applikationer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, se inlägget från JohanE. En boxermotor har alltid motstående cylinderpar vilka balanserar ut varandra, kolvparen rör sig sas synkroniserat mot/från varandra. En 180 graders V-motor kan t.ex ha gemensam vevtapp till motstående cylinderpar vilket innebär att utbalansering mellan motstående cylinderpar inte är möjlig. Mao, en V-motor kan i princip ha valfri vinkel mellan cylinderbankarna medan boxern alltid har 180 graders vinkel. mvh/ Anders |
|
|
Hej Jag hade en gång en Rallycross 929 wankel tror jag mins rätt så var det en 13b motor asså 2x 654cc =1308cc eller 1,3 den ansågs som för bra.Minns inte varför men det var något med homolgeringen på bilen som tävlingsbil! Vet alla fall att den fick köra som 2,36 liter i klass upp till 2,4..Fråga inte hur de på Svenska Bilsportförbundet kom fram till det:( man kunde i stort sett varva hur mycket som helst och den bara ökade..vet en och annan som kunde vara 17-18 tusen portat utan turbo.Natuligt vist dubbla 48-50 weber. Bästa= vibrationsfri/vikt/effekt. sämsta=soppa slukare. Mvh |
|
|
Johan E och AKN, både rätt och fel! Att en motor är "boxermotor" anger endast att cylindrarna är uppdelade i två cylinderbankar och att de ligger ner på varsin sida om vevaxeln i 180graders förhållande. Sedan kan tillverkaren välja vilka vevaxelvinklar den vill - det innebär att i praktiken behöver inte kolvarnas rörelse tas ut av varandra i en boxermotor, även om de flesta säkert gör så... Vissa motorkonstruktioner har inte ens ett symetriskt förhållande mellan vevaxelns vinklar - i t ex motorcykeltävlingar har det framgångsrikt använts flercylindriga "big-bang-motorer" där alla cylindrarna tänder nästan samtidigt...ger hög effekt men har vissa nackdelar. Olika vinklar på cylindrarna, olika antal cylindrar, cylindervolym, antal arbetstakter (två- eller fyrtakt) etc. spelar in om motorn skall bli "utbalanserad" eller ej. Rak motor = alla cylindrarna sitter i en rak linje. V-motor = cylindrarna är uppdelade på två cylinderbankar som sitter i en viss vinkel i förhållande till varandra. W-motor (mycket ovanlig) = cylindrarna är uppdelade på tre cylinderbankar. Block-motor = "två stående radmotorer bakom varandra" med separata vevaxlar och en gemensam mellanaxel. Mycket ovanlig - enda som jag kommer på är Suzukis RG500Gamma-motor (tvåtaktsracingmotor), sett ovanifrån står cylindrarna i en fyrkant. Stjärnmotor = cylindrarna sitter i en ring ("stjärna") runt vevaxeln, inte sällan är dessutom vevaxeln fast och hela cylinderpaketet snurrar runt den fasta axeln... Boxermotor = en motor med två cylinderbankar som befinner sig i 180graders vinkel mot varandra, dvs. i praktiken en 180graders V-motor! Mvh Johan B |
|
|
Johan B, "fel" Ja det kan ju diskuteras :-) I min värld (och många andras) kan man tala om en boxer först när; 1. Vinkeln mellan cylinderbankarna 180 grader. 2. Vinkeln mellan vevtapparna till motstående cylindrar likaså är 180 grader. mvh/ Anders |
|
|
Jag rättar mig själv....hade faktiskt fel angående boxermotorn (insåg det när jag googlade lite)! Så jag gör som en garvad politiker skulle gjort: Förneka all kännedom om tidigare påstående och hävda motsatsen! ;o) Boxermotorn har tydligen fått namnet från att kolvarna kan ses som de "boxar" mot varandra och således rör sig ut/in mot varandra.... Men den kan fortfarande ses som en 180graders v-motor (där man inte behöver ta hänsyn till vevaxelvinklarna...) Mvh Johan B Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kul egentligen att det används så många olika motortyper i personbilar. Ingen har ju direkt utklassat alla övriga. Boxern är ju trevlig om man vill ha låg tyngdpunkt. Kan tänka mig att den gör sig bra i t.ex. Subaru Forester som är hög. Finns ju en fin diesel i dom numer. Klämmer in en liten stjärnmotor som eg. är en underbar maskin. Härliga motorer. Startas här med lagrad energi i svänghjul. Länk |
|
|
Ett trådlyft men jag var bara tvungen... Mazda är den enda japanska tillverkaren som vunnit Le Mans (1991) och det var med en wankel, sök på Mazda 787B på youtube och låt er imponeras. Wankeln förbjöds till säsongen efter. De kan inte konkurrera på samma motorvolymer. Ta t.ex. mazda rx8 som har 231 sugmotorhästar på 1,3 (!) liter. Lika mycket som en treliterssexa ungefär. Även om vridmomentet givetvis skiljer sig åt. Skulle man tävla med en maxbegränsning på enbart volymen så skulle wankeln vara helt överlägsen. Man räknar upp volymen med ca 1,5 på wankel i tävling, dessutom kan de få köra med straffvikter. En wankel är helt underbar att köra om man gillar sportbilar. Som redan nämnts ovan så är det som en elmotor, de varvar kopiöst mycket och helt utan protest eller vibrationer. Är man någorlunda intresserad av motorer och bilar så tycker jag man ska åtminstone prova en gammal RX7 eller motsvarande ett tag. Mest för att "ha gjort det". Jag hade en som vinterbil en säsong och det är bland det roligaste jag gjort! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.