AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.407

Få bort löstagabar dragkrok...HUR!?!?!

Visserligen drag på en Volvo 740, men misstänker att modellen av drag finns på fler bilar.
Bilprovningen (ej heller jag) gillade att man inte kan få loss draget. Men frågan är: HUR ska man få loss den här modellen? Ska den vridas, skruvas, medsols, motsols, upp eller ned? Och vilken del är det man ska peta på? Själva "kroken" eller den där biten som ser lite lätt ut som en stor mutter där kroken slutar (någon som begrep??)
Någon som vet...för på Bilprovningen var de osäkra...förutom att sprinten ska ur Våld fordras säkert...men man kan ju åtminstone våldföra sig på rätt håll.
Bild: Länk
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Utan att veta hade jag ryckt sprinten och sedan skruvat på den där mutter-mojängen. Lär ju knappast vara sprinten som håller kroken - den är snarare en säkring och då ser väl muttern ut som det som står på tur att börja riva i.

Ser ut som att det behövs rätt bra med våld ... Lycka till :)

mvh
Anders
Var lite min tanke....ser som sagt ut som en stor mutter. Men nu ligger själva kroken (satt bara m två bultar) i ett citronsyrebad...grymt bra rostlösare för övrigt! Sen ska våld användas
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Efter citronsyrabadet kanske inte våld _behöver_ användas. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Jag väntar på Youtube-klippet med resultat :-)

mvh
Anders
Då skulle jag haft en filmkamera som jag ställt vid citronsyrabadet....men kanske en "före o efter-bild". 30g citronsyra per liter vatten. Låt det ligga i tre dagar o diska sen av med varmt vatten o diskmedel. Extremt effektivt...om man inte har bråttom!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Du har väl en månad på dig att ombesikta? ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Samt ytterligare en månad innan jag samlat kraft nog att våga visa mig offentligt i den...
Satt o googlade på "Anhängerkupplung" och kom fram till att det är en Westafaliakrok....o då var allt mycket lättare. Visserligen sitter den fast. Men nu vet jag teoretiskt sett hur man ska få loss den. Sprint ur. Vrid mutter moturs till stoppringen....klart! Typ! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.