|
|
|
|---|---|
|
hej har ett riktigt skumt fel. startar bilen startar ac som funkar riktigt bra, tuffar på i ca 30-45 min enkel resa och helt plötsligt slutar det komma luft in i kupen. drar på fläkten manuellt men det kommer fortfarande inte in i kupen utan låter mest i bakgrunden. stänger då hela fläkten och låter den vila i 5 min för att starta den igen och då funkar den igen som vanligt. så här håller den på. någon som stött på detta?? fyllt ny ac gas, och bytt till nytt fläktmotstånd(vilket var mys pys att byta:) | |
|
Systemet är något överfyllt eller eventuellt påfyllt med propan/isobutan. Jag bor i Åkersberga och skulle kunna göra en partiell tömning om du vill? Skickar powerpost med telenr. Mvh |
|
|
Jag tror att trådskaparen menar att det inte kommer någon luft alls genom ventilationsgallren? Dvs inte bara att ACn lägger av? Om systemet fungerar ungefär som på E39 kan jag tänka mig att spjållen som reglerar luftintag och blandning mellan frisk och återcirkulerad luft kärvar/har problem att ställa om i ena riktningen. I början kör ACn med mycket återcirkulation för att kyla men efter ett tag ställer den om till friskluft. Och vid avstängning av motor intar spjällen ett defaultläge. |
|
| tack för tips men vet att det är korrekt fyllt pga av att innan fyllning så var felet där. Tror mer på att något kärvar ev att någon givare blir för varm. ska lämna till bmw på tordag för en diagnos. men kom gärna med mera tips om kommer på nått. | |
|
Det skulle ju kunna vara klimaenheten som får lite fnatt och stänger ner spjällen, det positiva är ju att allt funkar om du gör en "reboot". Testa att lägga en tempmätare med utomhusgivare i det kallaste utblåset som t.ex.: Länk Länk Om du ser temperaturer under 1´C eller lägre på låg fläkt efter en 10 minuters körning så kan det även vara frysning. Prova att stänga av enbart aktiveringen av kylkompressorn och se om det också hjälper, då borde du märka av ett ökande luftflöde allteftersom den eventuella isklumpen till förångare smälter. |
|
| Nu har bilen varit på diagnos och inte en felkod på acc :( dom börja misstänka att kontrollenheten som börja krångla. någon som vill låna ut en för test:) :) | |
|
"misstänka kontrollenheten" hm. Det är helt klart läge att läsa av alla temperaturer och spjälllägen med diagnosdatorn före/efter problemet uppstår. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.