|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder så funderar jag på att byta oljan i växellådan, smg 2. Jag undrar om det är någon som har gjort det själv? Vad skall man tänka på? Vilken olja behövs? Någon som har någon gammal offert på vad som byts på inspection 2 | |
|
bytte på min för en månad sen det står på lådan vilken olja det ska vara man ska med fördel ha tillgång till en lyft och en oljepump (mindre handdriven) |
|
|
Precis som Hampe skriver ovan. Oljepump och lyft underlättar, oljepump är väl nästan ett krav... Troligen är det olja typ MTF-LT-1 som du ska ha i din 03:a, men för att vara säker kryp under och kontrollera vad det står på etiketten vid påfyllningshålet. "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
| Grymt tack för svaren:) | |
| En dum fråga kanske men oljepumpen är den till för att pumpa ut olja som redan finns? Hampe_86 du som har gjort det kan du berätta lite hur man går till väga? Är rätt dum när det gäller att byta saker på bilar:) | |
|
För urtappning finns det en plugg i "botten" på lådan. Oljepumpen behövs för att fylla på olja eftersom påfyllningspluggen sitter lite trångt och det går inte att hälla i olja direkt från förpackningen, så att säga. Istället suger man in oljan i pumpen och sedan i med slangen från pumpen i påfyllningshålet och tryck i ny olja! "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
|
precis som fredde säger sen sitter påfyllningslocket på vänster sidan av lådan bakifrån sett så fyller man tills det rinner över kanten på påfyllningshålet |
|
|
På vänster sida framifrån sett måste det väl bli? "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
|
Nä på min satt den höger framifrån sett har manuell men tror inte det ska skilja från smg |
|
|
Ett tips är att skruva av påfyllningspluggen först innan du tömmer oljan. Varför kan du säkert lista ut ;) BMW M-POWER |
|
|
Tjena! Kollade på mekonomens hemsida, knappade in reg nr o fick fram denna rekomendation för växellådan- Trans Castrol Syntrans Multivehicle helsyntet 75W-90 är det någon som har kundskap om denna olja? Denna olja rekomenderar dom för Diff Castrol Syntrax limited Slip helsyntet 75W-140 åtgår 1.7 liter . Någon med spetskompetens som kan svara på detta? |
|
|
Kolla på castrols hemsida så får du fram vilken det ska vara |
|
| Länk | |
| Det ända som står är att det är lifetime olja o att den inte skall bytas. för övrigt så är det en gul eticket . | |
|
Kolla noga! Det ska stå på samma etikett. Är det en gul etikett så skulle jag tippa på MTF-LT-2. Mekonomens alternativ är inget jag skulle hälla i. Handla oljan på BMW eller www.schmiedmann.se Länk Oljan till diffen är dock den rätta för en M3 E46 "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
| ok tack för svaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.