AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.439

En katt har gett upp,Vad ska jag köpa? M3 3.0

Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Hej.

Konstaterade idag att min ena katalysator gett upp. Skramlar om den samt att det går att vrida på den om man kan säga så.
Ska besiktiga bilen på fredag så jag får se vad avgas testet visar.

Tanken är nu att byta avgssystem på den och då tänkte jag byta grenrör samt kattar. Ett cat-back system får bli senare.

Så vad för märke ska man köra? Och vad kostar det med grenrör?
Det ska givetvis gå att besiktiga bilen med grejjorna på.

Så vad och vart ifrån hade ni köpt?

Tacksam för svar!!

///
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Så det är inte den yttre värmeskölden på katten som släppt då?

/Scnitzermann
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Hej.

Hmm. Jo det kanske det är. Men slår man lite på den så skramlar det ju som glas kross.
Tror tyvärr att den pajjat. Lär märka det på besiktningen isåfall.

Men det intressanta är vad man kan köpa för grenrör samt kattar. Man kanske kan köpa 2st 100 cells kattar och bygga eget system. Kanske blir billigare än säg supersprint.
Mvh
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Anledningen till att jag vill byta även grenrör är helt enkelt för att jag vill ha ett helt system fräscht!

Grenröret brukar sällan packa, jag hade behållt det och lagt krutet på något rostfritt med kvalitativa kattar eller kanske låta få ett byggt direkt på bilen.

Johan S
NS 8.29
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Skriv gärna vad som är kvalitativt system. Känns som det finns alldeles för mycket skit på marknaden. Och vad menar du med packa? :0)
Mvh
med packa menar jag packa ihop/gå i sönder.

Ett kvalitativt system? Hmmm Jag skulle kunna tänka mig att ett på platsen byggt rostfritt från Ferrita med Kattar anpassade till att besikta blir ett trevligt system som håller länge och funkar att besikta med. Det blir inte gratis men det är ju inte så ofta bra o billigt tar varandra i hand.

Sen får man ju ställa sig frågan om det skall bete sig som original eller om det skall låta mer osv?

Grenröret hade jag så länge det är helt definitivt låtit sitta kvar, det är ett extraktorgrenrör och Tyskarna har nog rätt bra koll där.

Johan S
NS 8.29
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Jo saken är den att flänsarna på grenrören är utbytta så om jag ska köpa andra kattar måste jag börja modifiera det första jag gör och det blir genast bra mycket segare att grejja med skiten.
Därför igentligen ett byte är aktuellt.

Mvh
S50 grenrören behöver du inte byta ut. Precis som föregående sa så är det riktigt grymma grenrör..
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Som jag skrivit tidigare så är flänsarna på grenröret utbytta mot icke original som genast medför att jag måste modifiera det första jag gör om jag köper nya kattar.

Anser att jag inte ens kan byta detta själv då nya flänsar ska dit om jag tex köper nån sport variant typ supersprint. Och svets har jag inte och svetsa i alu har jag aldrig gjort.

Så frågan är vad nya original grenrör kostar samt om herr smeidmanns grenrör är lika bra som original?

Vill som sagt ha det lätt mekat så original flänsar känns som ett måste.

Tacksam för svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.