|
|
|
|---|---|
|
hej, jag söker lite råd ang. det som har hänt idag. Har en 525,04 som fungerar perfekt,aldrig haft problem med bilen men idag (hade runt 8-10 l bensin kvar )tänkte åka och tanka och det gjorde jag,tankade men sen bilen ville inte starta alls. Undrar om det är på grund av att det var för lite bensin i tanken eller? Slut på batteriet? Fick ingen varning,meddelande eller nåt i kontrollpanelen. Skulle vara jätte tacksam om jag skulle kunna få lite hjälp,råd,för att jag har lämnat bilen vid bensin stationen på en parkering och skulle vilja få bilen hem så klart. Vad kan jag göra,själv? mvh | |
| Om startmotorn går runt som normalt, skulle jag nog misstänka bränslepumpen el. relä. Lyssna om pumpen surrar en kort stund när du slår på tändningen. Att knacka med en träkloss eller likn. på tanken kan få en halvtaskig pump att hoppa igång igen. I annat fall är det kanske vevaxellägesgivaren som gett upp. | |
| Om startmotorn inte går och låter bara "klick" när du försöker starta, då är det batteriet som är slut. | |
|
jo,det stämmer,det låter bara en click,ingenting annat.kan det vara batteriet då?För att jag tycker att allting fungerar som det ska,radio,alla lampor etc men jag ska ta en kompis och försöka starta bilen med start kablar. tack för tipsen. |
|
| Ja, jag skulle vilja säga till 99,9% att det är batteriet som är slut. | |
|
Tyvärr,det var inte fel på batteriet,bilen startade inte. Ska lämna bilen hos en kompis som har en bilverkstad och kolla upp vad det är för fel på bilen. Tack för alla svar . |
|
| Gick startmotorn då när ni försökte med startkablar? | |
| Jag kan inte svara på det .Det ända som hördes var bara en klick...annars helt dött.Tyvärr. | |
| Undrar om det är startmotorn som är fel på,hur vet man att den fungerar? | |
|
Kolla alla grova kabelanslutningar. De på batteriet, minuskabeln från batteriets anslutning mot karossen, jordflätan mellan kaross och motorblock, anslutningen och anslutningen på startmotorn. Vid för låg batterispänning bryts strömmen upprepade gånger när man håller nyckeln i startläge, klick-klick-klick-klick.... Händer att batterier totalt havererar. Prova att koppla loss minuskabeln från ditt batteri när du ansluter startkablar, eller byt batteriet. |
|
| Prova även med den andra nyckeln ifall att det är EWS:en som krånglar. | |
|
Prova att byta batteriet helt till ett annat fulladdat dito, om det är intern kortslutning i ditt batter räcker det troligen inte att du får starthjälp via startkablar! Ett havererat batteri kan mycket väl lämna tillräcklig kraft för att lyse och andra funktioner skall fungera "som vanligt" men samtidigt sakna kraft att dra runt startmotorn! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack så mycket för alla råd jag har fått. Ni är jätte bra inte bara kunskapmässig men som medmänniskor också. Hoppas att jag ska få igång bilen idag. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.